Nystart för Stadium!

Imorgon öppnar första butiken i nästa generation Stadium. Ett helt nytt butikskoncept i storformat, Stadium XXL, blir Nordens största sportbutik. Premiären blir i Sisjön, utanför Göteborg. Slår det väl ut, kommer fler likadana butiker att etableras. - Vi har gjort ett rejält omtag av hela verksamheten, berättar Ulf Eklöf, koncernchef, och hänvisar till det utvecklingsprojekt som påbörjades för två och ett halvt år sedan. Det som gjorde oss unika 1987 är inte längre något speciellt. Vi kände att det var dags att göra något åt det. Vi ville göra något som var nytt för hela sportbranschen. Inte bara ur ett svenskt perspektiv utan även internationellt. Därför har vi vänt på varje sten, analyserat och släppt tankarna fria, för att landa i konkreta åtgärder. I somras byggde koncernen en egen central distributionscentral för att effektivisera varuflödet. Stadium XXL är nästa steg och ett av de mest påtagliga resultaten från utvecklingsprojektet. Den nya butiken kommer att vara pilotbutik för det nya konceptet och det blir här man kommer att testa nya idéer och lansera nya produkter. Ny butiksdesign och grafisk identitet Det är mycket som skiljer den nya butiken från den traditionella Stadiumbutiken. Först och främst är Stadium XXL med sin sammanlagda yta på 5000 kvm, drygt fyra gånger större. Det man slås av direkt är att både den grafiska identiteten och butiksdesignen är helt nya. Här har Stadium samarbetat med Teark och Stockholm Design Lab. Bl a har ett helt eget typsnitt skapats för koncernen. Den grafiska identiteten kommer att föras över på övriga Stadiumbutiker, med start under 2008. Byggd för längre besök Genomgående för butiken är att den är anpassad för sk destinationsshopping, med stark betoning på att göra det bekvämt och inspirerande för såväl den enskilda besökaren som hela familjen. Här finns en stark koppling till sportens värld i både inredning som produktpresentation. Testytor och simulatorer inbjuder till att man ska prova produkterna på plats. Det finns också aktivitetsytor för barnen. Ett café med näringsrik kost erbjuder en välbehövlig paus från shoppandet. Nya produktområden Flera nya produktområden har införts som inte finns i de vanliga Stadiumbutikerna: cykel, vattensporter och stuff - en avdelning för elektronik och media med koppling till sport. Varje avdelning innehåller allt som behövs för respektive sport. På skidavdelningen hittar du såväl skidor och pjäxor som kläder och tillbehör. På löpavdelningen finns både skor, konfektion och annat du behöver som löpare osv. Evenemang varje vecka På central plats i butiken finns en scen där det kommer att hända något varje vecka. Tanken är att erbjuda möjlighet till inspiration och lärande i form av föreläsningar, besök av kända idrottsprofiler, miniutbildningar eller information från lokala idrottsklubbar. Unik rekryteringsprocess För att serva alla kunder krävs ett kunnigt och serviceinriktat gäng av medarbetare i butiken. Vid rekryteringen har mycket stor vikt har lagts just vid att skapa ett heterogent team med hög kompetens som utstrålar mycket glädje och positiv kraft. Rekryteringen har föregåtts av "audition" och personlighetstest. Totalt jobbar ca 50 personer i butiken. Fakta om Stadiumkoncernen Stadiums vision är att inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv. Koncernen har drygt 100 Stadiumbutiker i Sverige, Danmark och Finland. Vi är idag Sveriges största privatägda sportkedja och den sjätte största i Europa. Vår omsättning 2006/07 är 4,8 miljarder SEK, inkl moms och antalet medarbetare i koncernen ca 3000. Medelåldern ligger på 29 år. Vårt mål är att ha en tillväxttakt på minst 10%. Kedjan ägs och drivs av bröderna Ulf och Bo Eklöf från Norrköping, där också moderbolaget och servicekontoret ligger. 25%-ig delägare är också Ikano S/A. Övriga verksamheter I koncernen ingår förutom Stadiumbutikerna också Red Devil, Edins, Sports Outlet, Sportlagret och Stadium Promotion. Det var Stadium Promotion som designade kläderna till de svenska OS-stjärnorna, inför Nagano, Sydney, Salt Lake City, Aten och Turin. Lite historia Grunden till Stadium byggdes redan 1974, då Ulf Eklöf tog över sportbutiken Spiralen Sport i Norrköping. Vid den tiden var detta en ordinär sportaffär på 180 kvm. Spiralen Sport utvecklades snabbt till ett sportvaruhus, där låga priser och stora volymer var det viktiga. Den första Stadiumbutiken öppnades 1987 på Sergelgatan i Stockholm. Stadium skapades som en arena för upplevelser. De karaktäristiska löparbanorna, sättet att exponera varor och butikens portal, var grunden i ett nytt butikskoncept som revolutionerade hela sportbranschen. Stadium stödjer aktiv vardag för ungdom Stadium Sports Camp är ett populärt, rikstäckande sportläger som pågår under fyra intensiva sommarveckor i Sverige. Lägret är öppet för ungdomar i åldern 11-14 år. Hit kommer barn från hela landet, men också från våra nordiska grannländer och Baltikum Detta är ett samverkansprojekt där överskottet går tillbaka till idrottsföreningarna som medverkar. Ca 4500 ungdomar deltar varje sommar! Stadium stödjer också Bunkeflomodellen som jobbar för ökad fysisk aktivitet i skolorna. Bilder finns att ladda ner i pressrummet på: www.stadiumxxl.se. Bilderna är fria att använda, fotograf Sofia Paunovic ska anges. Kontaktpersoner på Stadium: Ulf Eklöf, koncernchef 0706-34 30 01, Henrik Cederqvist, affärsutvecklingschef, 0708-24 33 87 eller Sussi Calås-Jonsson, informationschef 0709-53 47 60.