Skor får nytt liv i Stadiums kampanj re:activate

Skor får nytt liv i Stadiums kampanj re:activate

Idag inleder Sveriges ledande sportkedja Stadium och hjälporganisationen Human Bridge sin återkommande insamlingskampanj re:activate. Stadium och Human Bridges samarbete pågår året om och ger Stadiums kunder möjlighet att lämna in begagnade sportprodukter i butiker runt om i landet, men lagom till vårens intåg sätter kampanjen sitt fokus på skor. Skorna kommer att samlas in i Stadiums butiker i Sverige, Finland, Danmark och Tyskland, och sedan ges ett nytt hem hos människor runt om världen som behöver dem bättre.

Stadium och samarbetspartnern Human Bridge inleder nu vårens omgång av kampanjen re:activate. I höstas låg fokus på värmande jackor, och nu i vår på skor. Insamlingen går nu in på sitt fjärde år och ambitionen med initiativet är att ta tillvara på de resurser som finns och genom återvinning hjälpa till att ge människor som behöver möjlighet till bättre skor och kläder. Stadiums kunder har varit väldigt engagerade i initiativet, och under åren har tiotusentals skor och jackor lämnats in och fått ett nytt liv.

– Vi på Stadium vill med re:activate bidra till en mer hållbar, jämlik och aktiv värld. Vi ser kampanjen och det pågående samarbetet med Human Bridge som en naturlig del av vårt arbete, och det märks att det även är något våra kunder brinner för. Det finns ett behov av skor och kläder till människor på flykt runt om i världen, och kan vi och våra kunder bidra till ett bättre liv för några av dessa människor är det värt mycket, säger Gustaf Öhrn som är vd på Stadium.

Kampanjen inleds idag den 9 april i Stadiums butiker i Sverige, Finland, Danmark och Tyskland. De skor som samlas in kommer i år främst att gå till behövande i östra Ukraina, samt till flyktingar i norra Irak. De kunder som lämnar in sina skor under kampanjperioden som pågår till den 22 april, får upp till 200 kr i rabatt på ett par nya. Själva samarbetet med Human Bridge fortsätter sedan med en möjlighet för Stadiums kunder att lämna in sina begagnade sportprodukter i butikerna året om.

På Human Bridge har man på nära håll sett att projektet gör skillnad och välkomnar samarbetet med Stadium.

– Att samarbeta med en så stor aktör som Stadium betyder mycket för oss. Genom att ta tillvara på det vi har sparar vi på jordens resurser och förlänger livslängden på redan producerade artiklar. Här i västvärlden finns en tendens att kasta se det vi inte längre vill ha eller har någon användning för, trots att det är i dugligt skick, medan det i andra länder finns de som inte har något alls. Materialbistånd innebär för Human Bridge ett försök att fördela de resurser som faktiskt finns. Det är just det Stadium med re:activate bidrar med, menar Robert Bergman, verksamhetsledare på Human Bridge.

Om Human Bridge
Human Bridge är en samverkan mellan Läkarmissionen och Erikshjälpen och genomför årligen projektinsatser i form av leveranser av materialbistånd till ett trettiotal länder. De flesta av dessa ligger i Afrika eller Östeuropa men även destinationer i Asien och Sydamerika finns med på mottagarlistan. Stadium och Human Bridge har tidigare samarbetat i flera projekt där över 150 000 jackor, sneakers och fotbollsskor samlats in och skänkts till bland annat Rumänien, Irak, Syrien och östra Afrika.

Stadium är Nordens största sportkedja med cirka 150 butiker i Sverige, Danmark, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom specialkoncepten Stadium Ski och Stadium Outlet samt dotterbolaget Stadium Sports Camp (svb). Koncernen har cirka 3 200 anställda och omsättningen 2012/2013 var cirka 6,1 miljarder kronor inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv. www.stadium.se.