Stadium aktiverAR julen

Stadium aktiverAR julen

Stadium är företaget som vill aktivera världen. Årets julkampanj syftar därför till att inspirera fler till ett liv i rörelse. Med Augmented Reality-teknik skapar sportkedjan en upplevelse för kunden som är värd att återvända till under hela kampanjperioden.

Årets julkampanj från Stadium fångar ett ögonblick mitt i en rörelse med syfte att visualisera en aktiv jul. Istället för passiva motiv där sportartiklar adderats handlar kampanjen om driva trafik till både fysisk butik och online-handel genom aktivitet. I butikerna möts kunderna av återkommande färger och mönster i blått och grönt samt detaljer som skinn och inslag av persiska mattor. Dessutom överraskningar som juliga detaljer i butik och interaktiva julklappsspel.

– Vi vill aktivera världen och för att göra det behöver vi ständigt utmana oss själva och branschen. I årets julkampanj gör vi det med innehåll och produkter som skapar aktivitet. Join the movement helt enkelt, säger Pino Roscigno, Commercial and Brand Director, Stadium.

Aktiverande AR-spel
För att verkligen manifestera visionen om att aktivera världen lanserar Stadium i samband med starten av julkampanjen två interaktiva julklappsspel. Spelen baseras på ny Augmented Reality-teknik (AR) och är utformade att vara enkla att förstå och roliga att spela, det viktigaste är att spelaren rör på sig för att samla poäng via sin mobiltelefon. Med hjälp av Facebooks plattform får spelaren ta del av AR-upplevelsen utan att ladda ner någon app.

Det ena spelet är kopplat till de fysiska butikerna och startas av att användaren läser av en symbol i till exempel skyltfönstret. Det andra spelet kan spelas var som helst genom att använda kameran riktad mot ansiktet. Gemensamt är att båda går ut på att spelaren ska samla tre likadana paket för att låsa upp unika erbjudanden som uppdateras under hela kampanjen. På så vis skapas kundupplevelser som är värda att återvända till.

– Julklappsspelet förstärker vårt aktiva budskap och visar att Stadium är ett företag som alltid strävar efter att vara i framkant. För oss på Stadium är det en sport att bekämpa stillasittandet. Sporten där allt är tillåtet så länge det leder till ett roligare, friskare och mer aktivt liv, fortsätter Pino Roscigno.

Ytterligare aktivitet skapas genom tävlingen ”Gissa tomten” i sociala medier som går ut på att gissa vilken känd idrottsprofil som döljer sig bakom tomtemasken. Ledtrådar avslöjas veckovis fram till julafton när hen tar av sig masken och önskar God Jul. Först att gissa rätt (med motivering) vinner ett träningspass under det nya året med profilen.

Om kampanjen
Stadiums julkampanj pågår från och med den 29 november fram till 24 december 2018 och kommer att synas i butik, dagspress, TV, digitala utomhusskyltar, sociala medier och online samt i medlemskommunikation. Kampanjens produktion och spel har tagits fram i samarbete med DVA Studio.

Spela Stadiums julspelSpel 1 (i fysisk Stadium-butik);
1. Börja med att skriva in stadium.se/game i webbläsaren och spelet startar i Facebook-appen.
2. Rikta telefonen mot sigillet placerat i butiken eller i skyltfönstret för att börja spela.
3. Fånga så många paket som möjligt som kommer mot skärmen.
4. Rör på kroppen och telefonen för att fånga tre paket av samma färg.
5. När tiden är slut får spelaren öppna paketen och har chans att vinna rabatter.

Spel 2 (var som helst);
1. Börja med att skriva in stadium.se/game i webbläsaren och spelet startar i Facebook-appen.
2. Rikta in kameran så att du ser dig själv på skärmen och välj ett av Stadiums filter.
3. Stapla så många paket som möjligt på huvudet, de faller nedåt på skärmen.
4. Rör på kroppen och telefonen för att fånga tre paket av samma färg.