Stadium fyller 25 år: Från störst i Norrköping till störst i Norden

Stadium fyller 25 år: Från störst i Norrköping till störst i Norden

Stadium har fyllt 25 år. Den 25 mars 1987 öppnades den allra första Stadiumbutiken, som fortfarande ligger kvar på Sergelgatan 8 i Stockholm, med hjälp av ett konkurslager.  Stadium är idag nordens ledande sportkedja med över 130 butiker i tre länder och planerar nu att expandera ytterligare.

25-årsjubiléet firas med en stor prisfest i butikerna och på nätet samt med en tävling på Facebook med chans att vinna presentkort.

Historien om Stadium började egentligen redan 1974 då den 22-årige, Ulf Eklöf tog över den lilla sportbutiken Spiralen Sport i Norrköping. Några år senare kom Ulfs fyra år yngre bror Bo med i företaget. Med tydlig exponering av varor där kunderna fick möjlighet att både se och känna på produkterna, lade de grunden till ett koncept som kom att revolutionera hela sporthandeln. I början av 80-talet var Spiralen Sport Sveriges största sportbutik, men detta var bara början för bröderna Eklöf.

– Idén om Stadium föddes efter en resa till OS i Los Angeles 1984 där den gigantiska arenan Colosseum blev inspirationskälla. Stadium skulle bli större och häftigare än allt annat vi tidigare sett, säger Ulf Eklöf, grundare av Stadium och vd fram till 2008.

Den första Stadiumbutiken hade premiär 23 mars, 1987 på Sergelgatan i Stockholm och köerna ringlade som till en VM-final i fotboll. Succén var ett faktum och snart öppnades Stadiumbutiker över hela landet. Idag har Stadium 131 butiker i Sverige (89), Danmark (11)och Finland (15) och 3000 anställda. Omsättningen 2009/2012 var cirka 5,3 miljarder inklusive moms.

Så här såg det ut när Stadium öppnade den första butiken på Sergelgatan. Ingemar Stenmark medverkade vid invigningen.

Öppning Sergelgatan - Stadium 1987

Milstolpar i Stadiums historia
1987 Första Stadiumbutiken, Sergelgatan i Stockholm.
2000 Stadium öppnar i Köpenhamn, Danmark. Första Stadiumbutiken utanför Sverige.
2001 Stadium öppnar i Helsingfors, Finland.
2005 Ikano blir ny delägare och äger 25 % av Stadium.
2007 Stadium fyller 20 år och öppnar första storbutiken. Stadium tar också nästa steg med en ny svensk nätbutik.
2009 Nya nätbutiker i Danmak och Finland. Gustaf Öhrn tillträder som ny VD och ersätter Ulf Eklöf.
2012 Stadium firar 25-årsjubileum

Stadium är Sveriges största sportkedja med ca 130 butiker i Sverige, Danmark, och Finland. I företaget ingår även specialkoncepten Stadium Ski, Stadium Outlet och dotterbolagen Stadium Promotion och Stadium Sports Camp (svb). I koncernen arbetar cirka 3 000 personer och omsättningen 2009/2010 var ca 4,3 miljarder exkl moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A (25%). Stadium vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv. www.stadium.se