Stadium ger nytt liv åt din begagnade jacka

Stadium ger nytt liv åt din begagnade jacka

Idag inleder Sveriges ledande sportkedja Stadium och hjälporganisationen Human Bridge sin insamling re:activate. Begagnade jackor kommer att under en vecka samlas in i Stadiums butiker i Sverige, Finland, Danmark och Tyskland, och sedan ges ett nytt hem hos människor runt om världen som behöver dem bättre. Som tack för hjälpen rabatterar Stadium ett nytt jackköp med 500 kr.

Det är tredje året i rad som Stadium samarbetar med Human Bridge genom re:activate. Ambitionen med initiativet är att ta tillvara på de resurser som finns och genom återvinning ge fler möjlighet att värma sig i vinter. Stadiums kunder har varit väldigt engagerade i initiativet och fjolårets insamling överträffade alla förväntningar. Sammanlagt skänktes över 30 000 jackor, som kommit framförallt syriska flyktingar i området kring Irak och Syrien till hjälp.

– För oss på Stadium är arbetet med re:activate självklart. Vi vet att många jackor kan bli liggande på vindar, hängandes i garderober eller till och med slängas. Vi vill ta vårt ansvar för att istället se till att dessa kommer till användning där de behövs. Vi hoppas också att initiativet kan bidra till en bättre och mer hållbar miljöutveckling, samtidigt som vi värmer behövande i nöd, säger Gustaf Öhrn som är VD på Stadium.

Kampanjen inleds idag den 12 november i Stadiums butiker i Sverige, Finland och Danmark. I slutet av månaden kommer den även att genomföras i den nyöppnade butiken i Hamburg.

På Human Bridge har man sett på nära håll att projektet gör skillnad och välkomnar samarbetet med Stadium.

– Genom att ta tillvara på det vi har sparar vi på jordens resurser och förlänger livslängden på redan producerade artiklar. Här i västvärlden konsumerar vi och kastar sedan det vi inte längre vill ha eller har någon användning för, trots att det är i dugligt skick, medan det i andra länder finns de som inte har något alls. Materialbistånd innebär för Human Bridge ett försök att fördela de resurser som faktiskt finns, menar Robert Bergman, verksamhetsledare på Human Bridge.

Stadium och Human Bridge har ett långsiktigt samarbete som pågått under en lång tid och re:activate är en del av detta.

Om Human Bridge
Human Bridge är en samverkan mellan Läkarmissionen och Erikshjälpen och genomför årligen projektinsatser i form av leveranser av materialbistånd till ett trettiotal länder. De flesta av dessa ligger i Afrika eller Östeuropa men även destinationer i Asien och Sydamerika finns med på mottagarlistan. Stadium och Human Bridge har tidigare samarbetet i flera projekt där över 150 000 jackor, sneakers och fotbollsskor samlats in och skänks till bland annat Rumänien, Irak, Syrien och Sydafrika.

Stadium är Nordens största sportkedja med cirka 150 butiker i Sverige, Danmark, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom specialkoncepten Stadium Ski och Stadium Outlet samt dotterbolaget Stadium Sports Camp (svb). Koncernen har cirka 3 200 anställda och omsättningen 2012/2013 var cirka 6,1 miljarder kronor inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv. www.stadium.se.