Stadium hyllar träningen som räddat oss alla under pandemin med en stor varumärkeskampanj

Har vi tackat träning tillräckligt? – det frågar sig Stadium i deras senaste kampanj som kommer ut lagom till att vi har passerat årsdagen av WHO:s klassning av pandemin.

I en tid av ovisshet, nedstängningar och restriktioner finns det ändå något som förblir någorlunda likt för de flesta just nu. Träningen. Har vi tackat träning tillräckligt?  är en hyllning till allt det som får oss att glömma vardagen i 30-40 minuter då och då, som får kroppen att glädjas, svettas och blicka framåt just nu.

Idén kom från att teamet på Stadium insåg att konkurrenter och gym pratade hemmaträning, men saknade någon form av kreativt lager eller känslomässigt budskap. Teamet ville inte göra ytterligare en rad träningstips för hemmajobbare, utan ville göra något som stod ut.

”När vi tänkte på hur folk mått under det här upp och nervända året slog det oss att träningen har varit en otroligt viktig grundpelare och en livsviktig rutin att hålla i för många. Träningen har för många varit ett sätt att hålla humöret uppe, få en frizon från partner och familj och en paus från hemmakontoret. Därför kändes det naturligt att landa i en kampanj som hyllar träningen och tackar den som om den vore en person som hjälpt oss under den här tuffa, långa tiden under 2020 och nu även in under 2021. Träningen är och kommer alltid förbli viktig för människan.” säger Alexandra Arvidson, copywriter och creative på Stadium.

”Ett mål med projektet har varit att skapa en mer emotionell koppling till varumärket Stadium hos våra kunder. Med en bredd i casting med olika etniciteter, kroppstyper, träningserfarenhet och åldrar samt olika sorters miljöer känner vi att vi skapat en film som folk kan känna igen sig i och inspireras av.” säger Annika Trangius, creative director och art director på Stadium.

Med kampanjen hoppas man på att de som växlat upp sin träning och de som börjat träna under pandemin fortsätter även efter. Och att de som inte rör på sig idag får en tankeställare om vilken bra lösning det är med regelbunden träning för att må lite bättre under denna konstiga tid – om hur viktigt det är för den mentala hälsan och för våra relationer.

”Sportdetaljhandeln i Sverige har en tradition av att vara väldigt pris- och produktfokuserad. Nu vill vi ta steget och bli mer emotionella i våra större projekt. Stadium är på en resa varumärkesmässigt och i år vill vi skruva upp ambitionsnivån ytterligare med en 360-kampanj som kommer kunna leva bra mycket längre än de korta kommunikationsfönster vi vanligtvis brukar jobba med. Under året som gått har vi även utformat nya förutsättningar för våra kunder att vara aktiva. Nu senast med Nike och Northvolt när vi skapade det upplysta utegymmet Force Of Nature som vi livestreamade träning ifrån med några av Sveriges mest intressanta träningsprofiler just nu.” säger Pino Roscigno, commercial & brand director på Stadium.

Kampanjen kommer gå brett i tv och med utomhusannonsering över hela landet. En muralmålning kommer även målas upp på en husvägg på vältrafikerade Långholmsgatan i Hornstull i Stockholm. Stadium har också inlett ett större samarbete med psykologen Björn Hedensjö som kommer lära Stadiums publik mer om psykologi och träning och vad man kan göra för att hålla igång sina nyfunna vanor. Samarbetet kommer höras i ett 30 minuter långt specialavsnitt av podcasten Dumma Människor och samarbetet kan även följas på Stadiums Instagram. Socialt kommer även samarbeten med inflytelserika personer som Janice, Julia Frändfors, Kakan Hermansson, Bahar Pars och Heaton att göras.

Kampanjen går live 18 mars. Läs mer här.

FÖR MER INFORMTION:
press@stadium.com

Stadium är Sveriges största sport- och sportmodekedja. Med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point har företaget cirka 190 butiker totalt i Sverige, Finland och Norge. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som sedan starten 1995 har aktiverat över 100 000 barn och ungdomar och skänkt över 65 mkr till föreningslivet. Koncernen har närmare 3 500 anställda och ägs av familjen Eklöf. Omsättningen år 2020 var ca 6,5 mdr exklusive moms.