BrommaGirls

Stadium i nytt initiativ för jämställd idrott - ska fylla Grimsta när BP blir BrommaGirls

Sportkedjan Stadium fortsätter att verka för en jämställd idrott och bjuder in till en stor fotbollsfest på BP:s hemmaarena Grimsta IP, när damlaget möter Morön BK den 25 maj. Initiativet är ett samarbete mellan BP, Nike och Stadium och syftar till att uppmärksamma ojämställdheten.

Stadium jobbar kontinuerligt för ökad jämställdhet inom svensk idrott och vill återigen rikta strålkastarna på frågan genom att fylla Grimsta IP:s läktare när Brommapojkarnas (BP) damer möter Morön BK. Initiativet är en del av kampanjen ”The future is equal”, ett samarbete mellan Stadium, Nike och BP som handlar om att alla ska ha möjlighet att utöva fotboll på lika villkor, oavsett kön.

– Ett aktivt liv är en demokratisk rättighet enligt oss på Stadium, därför fortsätter vi driva frågan kring jämställdhet inom svensk idrott. Vi vill uppmärksamma alla fantastiska bedrifter som tyvärr fortfarande görs inför tomma läktare, säger Angelica Larsson, pressansvarig på Stadium.

Take a stand. Take a seat.
Lördagen den 25 maj kommer BP:s damlag att spela i en matchtröja med texten ”BrommaGirls” på ryggen som en del i ledet att uppmärksamma ojämställdheten. Matchdagen kommer dessutom att bjuda på olika aktiviteter, fotbollsprofiler och framträdanden av artisterna Janice och Imenella. Målsättningen är att fylla läktarna för att hylla jämställdheten.

– Som en av föreningens huvudsponsorer är vi på Stadium stolta över att vara en del av detta. Vårt mål är att det ska komma minst 4 000 personer till Grimsta som tillsammans står upp för en jämställd idrott och framtid. Men det behöver göras så mycket mer. Näringslivet, politikerna och föreningarna måste samverka för att få till en hållbar förändring, säger Angelica Larsson.

2017 lanserade Stadium kampanjen ”Fill the stadium” där målet var att samla in minst 50 000 ”klapp-emojis” för att belysa det faktum att idrotten inte är jämställd. Kampanjen skapade uppmärksamhet och företaget skänkte sedan en miljon kronor till Riksidrottsförbundets arbete för att främja jämställdheten inom svensk idrott på gräsrotsnivå. Tillsammans med några av landets största idrottsföreningar som BP, Djurgårdens IF, IK Sävehof och Färjestad BK arbetar sportkedjan också för att få upp jämställdheten högre på agendan och skapa förutsättningar för att alla ska kunna idrotta.

– Vi kan inte styra föreningarnas verksamhet men vi kan utmana dem att se över strukturer och gamla sanningar. Och det gör vi. Vi har också varit tydliga mot våra leverantörer kring kvinnliga förebilder på exempelvis fotbollsavdelningarna som historiskt prytts av män. Tillsammans kan vi skapa en bättre framtid, fortsätter Angelica Larsson.

Information om eventet och biljetter

Mer information: Angelica Larsson, pressansvarig, angelica.larsson@stadium.com, 070-5803931.

Stadium är Sveriges största sport- och sportmodekedja. Med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point har företaget cirka 180 butiker totalt i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sport- och upplevelseläger och årligen aktiverar cirka 8 000 deltagare. Koncernen har närmare 4 000 anställda och ägs av familjen Eklöf. Omsättningen 2017/2018 var nästan sex miljarder kronor. Med en vision om att aktivera världen vill Stadium inspirera till ett aktivt liv för alla.