Stadium investerar 200 miljoner kr i ny distributionscentral i Norrköping!

Stadium fortsätter att satsa i Norrköping och bygger ny distributionscentral på 32000 kvm. Målet är att styra koncernens totala varuflöde till en plats, för vidarebefordran till butikerna i Norden. Den nya distributionscentralen som kommer att ligga vid Herstaberg vid E4 mot Stockholm, ska vara färdigbyggd till sommaren 2006. Investeringen beräknas till 200 miljoner kronor och kommer att generera minst 150 nya arbetstillfällen i Norrköping. I maj i år började containrar med varor från Asien att anlöpa Norrköpings hamn. Redan nästa år beräknas ca 1700 containrar skeppas via hamnen. – Det är viktigt för oss att få en effektivare logistik så att vi kan fortsätta erbjuda våra kunder prisvärda produkter i den allt hårdare konkurrensen, säger Ulf Eklöf, koncernchef på Stadium. I dag har vi dels lagerytor utspridda på flera platser i Norrköping, dels i butikerna där de i stället kan omvandlas till försäljningsytor. Våra utredningar visar att Norrköping är bästa platsen för en centraliserad logistik. – Stadiums satsning i Norrköping är oerhört positiv. Det visar än en gång att Norrköping är en intressant etableringsort med ett ypperligt geografiskt läge och direkt närhet till stora, viktiga transportstråk, säger Eva Andersson (s), kommunalråd i Norrköpings kommun. – En satsning av denna dignitet är bra för Norrköping och för hela Fjärde Storstadsregionen. Vi har en stor funktionell arbetsmarknad, vilket är bra för näringslivet som har god tillgång på kompetens, och bra för invånarna som får fler tillgängliga jobb, menar hon. Norrköping är ett logistik- och transportcentrum som rankas som ett av de tre mest intressanta etableringslägena i Sverige. Flera större etableringar har också skett de senaste åren, inte minst på Händelö. – Det är viktigt för hela regionen att fortsätta den offensiva satsningen på att vara ett transportcentrum. Stadiums satsning bör också ge eko nationellt. Fjärde Storstadsregionen är en region med hög tillväxtpotential, en region som staten bör prioritera när det gäller framtida satsningar på infrastruktur, avslutar Eva Andersson. För mer information, kontakta: Ulf Eklöf, koncernchef Stadium, 011-24 30 02 eller Eva Andersson, kommunalråd, 0730-20 10 57.