Stadium och ASICS i långsiktigt löparsamarbete tillsammans med Clara Henry.

Stadium och ASICS i långsiktigt löparsamarbete tillsammans med Clara Henry.

Stadium och ASICS är mycket stolta över att de nu inleder ett långsiktigt gemensamt samarbete tillsammans med en av Sveriges största profiler, Clara Henry.

Clara Henry är komiker, författare, skådespelare och programledare i radio och TV. Hon har bland annat varit programledare för Melodifestivalen 2017 och programmet Vem kan vad (SVT 2021) och deltog i ”Alla mot alla” nu under våren 2022.

Clara började träna ultralöpning under pandemin och har kört både Vasaloppet och flera maratonlopp, bland annat för Barncancerfonden.

ASICS, Stadium och Clara Henry hoppas nu att de tre tillsammans ska kunna inspirera till rörelse och uppleva glädjen till löpningen och den positiva fysiska och mentala påverkan som löpningen ger.

- Det finns få grejer som gör mig stoltare än när folk skriver till mig och berättar att de aldrig gillat att träna, men efter att de läst om mitt Vasalopp, maratonlopp eller annan fysisk utmaning så har de snörat på sig löparskorna för första gången på flera år. Det känns så himla viktigt att inspirera till rörelse och därför känns mitt samarbete med ASICS och Stadium helt makalöst roligt. Vi tre är en perfekt treenighet, med precis samma syn på träning och hälsa – det vill säga att det handlar om samhörighet och glädje men också en förutsättning för god psykisk och fysisk hälsa, säger Clara Henry

Samarbetet innebär att Clara Henry under ett års tid kommer att vara ambassadör för ASICS tillsammans med Stadium och göra flertalet marknadsaktivitet för att inspirera till löpning. Samarbetet bygger på parternas gemensamma värden i form av att inspirera samt stötta och stärka den fysiska och mentala hälsan.

- Vi på Stadium drivs av att få så många människor som möjligt till en mer aktiv livsstil som vi menar ger en högre livskvalitet för de allra flesta. En övertygelse som vi delar med ASICS i vårt kunderbjudande och som ligger till grund för det här samarbetet med att inspirera Sverige till rörelse. Stadium ska vara en självklar destination för både initierade löpare som för de som precis ska börja springa, säger Pino Roscigno, Commercial & Brand Director, Stadium

Tidigare i år presenterade ASICS en global studie där man mätte personers mentala hälsa, State of Mind. Studien visade ett positivt samband mellan träning och mental hälsa. Forskningsresultatet visade också att 15.09 minuters träning är allt som krävs för att uppleva en positiv påverkan på vår mentala hälsa. Resultatet för Sverige visade att landet kom på 13:e plats av 16 länder samt att svenska kvinnor hade en lägre State of Mind poäng jämfört med männen. Något som ASICS vill hjälpa till att ändra på.

- Vi är stolta och glada över att få möjlighet att inspirera fler människor att använda träningen för att stärka sitt fysiska och psykiska välmående tillsammans med Clara Henry. ASICS är en förkortning från den latinska frasen Anima Sana In Corpore Sano eller ‘en sund själ i en sund kropp’. Här känner vi att Clara passar in perfekt, då vår gemensamma syn på träning och hälsa stämmer väl överens, säger Niklas Hedborn, Marketing Manager på ASICS Nordics:

- Jag började träna ultralöpning under pandemin. Löpningen ger mig lugn och ro, en stund att tänka på ingenting, en stund att övertänka precis allt (men samla tankarna i rätt lådor!) och en bättre självkänsla. Jag har insett att löpningen varken måste gå fort eller att jag måste slå rekord. Löpningen har bokstavligt talat förändrat mitt liv, fortsätter Clara Henry.

Stadium är Sveriges största sport- och sportmodekedja. Med koncepten Stadium och Stadium Outlet har företaget cirka 190 butiker totalt i Sverige, Finland och Norge. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som sedan starten 1995 har aktiverat över 100 000 barn och ungdomar och skänkt över 65 mkr till föreningslivet. Koncernen har närmare 3 500 anställda och ägs av familjen Eklöf. Omsättningen år 20/21 var ca 7 mdkr SEK exklusive moms.