Stadium öppnar i Hamburg

Stadium öppnar i Hamburg

Stadiums första butiksläge utanför Norden är nu klart och under hösten 2014 slår sportkedjan upp portarna i centrala Hamburg. Företagets marknadsledande ställning och starka resultat, med ökad omsättning och vinst, gör det möjligt att ta klivet ut i Europa - trots tuffa tider i sportbranschen.

De senaste åren har varit en hård period för många aktörer i branschen. Men trots detta har Nordens största sportkedja Stadium fortsatt sin tillväxt. För perioden 2012/2013 ökade omsättningen med 213 miljoner och blev totalt 6,1 miljarder kronor.  Under samma period förbättrades resultatet med 27 procent till 200 miljoner.

– Det har varit ett tufft år i sportbranschen men i motsats till de flesta av våra konkurrenter har det gått bra för oss. Vi är finansiellt starka och fortsätter växa samt förbättra vår lönsamhet. Efter en utförlig analys har vi identifierat en ledig position och tar i höst klivet in i Hamburg med öppnandet av en riktig flaggskeppsbutik och ambitionen att öppna ytterligare butiker i regionen, säger Gustaf Öhrn, VD på Stadium.

Den tyska sportmarknaden är den största i Europa och Hamburg är en av de snabbast växande regionerna. I staden med omnejd bor över fyra miljoner invånare. Stadium ser en marknadsposition, som till skillnad från de lokala konkurrenterna, kan erbjuda sport och sportmode för hela familjen.

– Vi satsar på familjerna genom kvinnorna, och kommer även ha ett stort sortiment för barn och junior, säger Daniela Thinius, landschef för Stadium i Tyskland, som har närmare 20 års erfarenhet inom retail och försäljning i Tyskland.

Hamburg innebär logistiska fördelar och klimatmässiga likheter med Norden. Butiken i Hamburg blir Stadiums första fönster ut mot Europa och ett sätt att testa det framgångsrika konceptet med modernt och funktionellt sport och sportmode till bästa pris.

– Det är en storslagen dröm som nu äntligen blir verklighet. Efter en lång tid av planering och sökande efter en lämplig lokal slår vi upp portarna mitt i Hamburgs hetaste shoppingkvarter, säger Karl Eklöf, etableringschef på Stadium.

Om Stadiums expansion
Stadiums första butik utanför Norden öppnar hösten 2014 på shoppinggatan Mönckbergstrasse i östra Hamburg. Sortimentet kommer att bestå av utvalda externa varumärken samt Stadiums egna varumärken som SOC och Everest.

1987 öppnade Stadiums första butik på Sergelgatan i Stockholm. År 2000 expanderade sportkedjan till Danmark och året därpå, 2001, till Finland. Idag är Stadium Nordens största sportkedja med cirka 150 butiker i Sverige, Danmark och Finland.

För mer information, vänligen kontakta:
Ebba Seidlitz, PR-chef Stadium
070–953 47 60
ebba.seidlitz@stadium.se

Stadium är Nordens största sportkedja med cirka 150 butiker i Sverige, Danmark och Finland. I koncernen ingår dessutom specialkoncepten Stadium Ski och Stadium Outlet samt dotterbolaget Stadium Sports Camp (svb). Koncernen har cirka 3 200 anställda och omsättningen 2012/2013 var cirka 6,1 miljarder kronor inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv. www.stadium.se.