Stadium Sports Camp aktiverar 6500 barn i sommar

I söndags den 23 juni drog Sveriges största sportläger, Stadium Sports Camp, igång för 19:e året i rad i Norrköping. Lägret kommer att slå deltagarrekord i år med 6500 sportsugna barn och ungdomar, varav 250 är stipendiater.

Till Stadium Sports Camp kommer barn och ungdomar från hela landet för att sporta, idrotta och leka tillsammans. Deltagarna har fått välja mellan 15 populära huvudsporter och kommer dessutom att få prova på andra sporter som bland annat Lacrosse, zumba och goalball. Förutom sport handlar även Stadium Sports Camp om gemenskap och kompisanda, och utöver de schemalagda sporterna finns en uppsjö av frivilliga aktiviteter för samtliga deltagare.

Varje år besöker kända idrottsprofiler Stadium Sports Camp och i år kommer bland andra Sebastian Larsson (fotboll), Håkan Dahlby (skytte) och Jonte Ericsson (hockey) att gästa sportlägret. Varje tisdag besöker även simlandslaget simgrupperna.

– Stadium Sports Camp är ett läger som lyckas kombinera idrott, gemenskap och skratt. Det är fantastiskt att kunna erbjuda alla dessa barn och ungdomar den här upplevelsen och att kunna bidra med närmare 600 sommarjobb till kommunen och ekonomist tillskott till lokala idrottsföreningar, säger Niclas Westerdahl, VD på Stadium Sports Camp.

Stadium Sports Camp skapar möjligheter
I år erbjuder Stadium Sports Camp 250 platser till barn och ungdomar som av sociala eller ekonomiska skäl inte annars haft möjlighet att delta på lägret. Platserna erbjuds i samarbete med Norrköpings kommun.

Dessutom har Stadium Sports Camp en särskild daggrupp i samarbete med organisationen Min Stora Dag där sjuka barn från Östergötland och Umeå/Östersunds sjukhus deltar. Föreningen Utvecklingsstörda Barn kommer även att medverka på daglägret med specialutbildade instruktörer.

Om Stadium Sports Camp
Stadium Sports Camp arrangeras tillsammans med lokala idrottsföreningar och cirka 30 procent av omsättningen går direkt tillbaka till föreningarna. 2012 delade Stadium Sports Camp ut 4,4 miljoner kronor till de 15 föreningarna som deltog. Under åren 1995-2012 har totalt över 30 miljoner kronor delats ut till idrottsföreningar som varit delaktiga i lägret.

För mer information, vänligen kontakta:

Niclas Westerdahl
VD Stadium Sports Camp AB (svb)
niclas.westerdahl@stadium.se

Ebba Kanekrans
PR och informationsansvarig Stadium
ebba.kanekrans@stadium.se

Stadium är Sveriges största sportkedja med cirka 140 butiker i Sverige, Danmark och Finland. I koncernen ingår dessutom specialkoncepten Stadium Ski och Stadium Outlet samt dotterbolaget Stadium Sports Camp (svb). Koncernen har cirka 3 000 anställda och omsättningen 2011/2012 var cirka 5,8 miljarder kronor inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv. www.stadium.se.