Stadium Sports Camp expanderar till Finland

Sveriges största sportläger Stadium Sports Camp kommer att exporteras till finska Tammerfors under 2012. Lägret som tidigare enbart funnits i Norrköping samlar tusentals barn och ungdomar som får möjlighet att utöva sina favoritsporter under bästa tänkbara förhållanden.

Under fyra veckor varje sommar, deltar barn och ungdomar från hela landet i sportlägret Stadium Sports Camp, vars ledord är att sprida glädje, gemenskap och kamratskap.  Lägret är öppet för alla ungdomar som är mellan 11 och 14 år och i somras deltog hela 6 000 unga sportentusiaster.

Norrköping har huserat idrottslägret i 17 år och nu är det vänortskommunen Tammerfors tur. Den nära kontakten mellan Norrköping och Tammerfors har möjliggjort att Stadium Sports Camps nu kommer till Finland.

– Stadium Sports Camp har inte bara betytt väldigt mycket för alla ungdomar som deltagit, utan även för Norrköpings som stad.  Intäkter från lägrets deltagare generar välbehövliga pengar till lokala idrottsföreningar och dessutom sysselsätter lägret många lokala ledare och funktionärer. Vi kommer att driva verksamheten i Finland på samma sätt som i Sverige, i ett särskilt bolag helt utan vinstintresse. Eventuella överskott går tillbaka till lokala föreningar och till att utveckla lägret ytterligare, säger Niclas Westerdahl, Vd för Stadium Sports Camp.

Lägret arrangeras alltid tillsammans med lokala idrottsföreningar och ca 30 procent av omsättningen går direkt tillbaka till föreningarna. 2011 delade Stadium Sports Camp ut 4,2 miljoner kronor till de 16 föreningarna som deltog. Under åren 1995-2011 har totalt över 30 miljoner kronor delats ut till idrottsföreningar som varit delaktiga i lägret.

Stadium Sports Camp Tammerfors kommer att husera i Tammerfors Exhibition and Sports Center (TESC) – en enorm anläggning med plats för såväl idrottsutövande, lek, logi och mat. Stadium Sports Camp Tammerfors inleds den 22 juli nästa år och pågår under tre veckor. Stadiums målsättning är att ha 1 500 deltagare det första året och inom tre år, 4 000 deltagare i Tammerfors.

För mer information om Stadium Sports Camp, besök www.stadiumsportscamp.se eller  www.stadiumsportscamp.fi

För mer information, vänligen kontakta:
Niclas Westerdahl, VD Stadium Sports Camp AB, (svb)
Tel.0708-49 30 66
E-post. niclas.westerdahl@stadium.se

Om Stadium
Stadium är Sveriges största sportkedja med ca 120 butiker i Sverige, Danmark och Finland. I koncernen ingår dessutom specialkoncepten Stadium Ski, Stadium Outlet samt dotterbolagen Stadium Promotion och Stadium Sports Camp (svb). Koncernen har cirka 3 000 anställda och omsättningen 2009/2010 var ca 4,3 miljarder exkl moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A (25 %). Stadium vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv. www.stadium.se.