Alla medverkande är autentiska personer med drömmar, mod och talang som gett resultat på idrotten och rörelserna omkring dem. En av dem är Oski Rozenberg, en av världens främsta skateboardåkare.

Stadium vill bryta normer inom sporten med nytt varumärkeskoncept

Stadium upplever att Sport och träning, trots stora framsteg, än idag är omgivet av gamla normer. I Stadiums nya varumärkeskoncept vill de visa att det inte finns några regler kring vem som äger sporten, var man kommer från eller vem man är.

Sport & idrott har kraften att förändra liv. Efter att ha jobbat med kampanjer som ”Har vi tackat träningen tillräckligt” och ”Tacka tränarna” är det dags för nästa kliv i deras kommunikation. Det nya varumärkeskonceptet tar avstamp ur Stadiums grundvärden och visionen om att aktivera världen.

– Vi fastnade just för att aktivera världen, utan undantag. Då måste vi visa upp att sport och rörelse är för alla, oavsett förutsättningar. I dagens samhälle finns det så mycket förväntningar, normer och påtryckningar om hur man ska se ut, hur man ska bete sig eller vad man bör tycka om. Men genom att bryta mönstret och säga ifrån om något är fel, kommer allt fler få möjligheten att blomstra som den de vill vara och är. Eftersom vi är en så stor aktör måste vi vara de som pushar gränserna och utmanar. För om vi gör det, med vår starka påverkan och röst, kommer allt fler ges mod och kraft till att våga göra detsamma, säger Pino Roscigno, Commercial & Brand Director.

Konceptet och kampanjen vill uppmuntra till att våga bryta mönster, stå upp för vem man är eller säga ifrån när något är fel. Att det är olikheter som är nyckeln till utveckling, möjligheter och förändring.

– Vi tror att om fler får chansen och modet att följa sitt hjärta och satsa på det de själva brinner för skulle det öppna upp för nya talanger, fler idéer och i förlängningen en mer aktiv värld. För vem har bestämt att bara killar kan spela hockey eller att bara tjejer ska dansa? Ingen, så vitt vi vet, säger Annika Trangius, Head of Inhouse Creative.

– Vi tycker att han är en grymt bra ambassadör för Stadiums vision om att aktivera världen eftersom han själv är engagerad i det. Oskar är en genuin person och har själv sett hur skateboard kan förändra liv till det bättre för många som inte passar in i mallen för de mest representerade idrotterna. Det känns också helt rätt i tiden att ta klivet utanför den boxen, säger Ida Olsson Copywriter.

Lena Danroth, Art Director fyller i.

– Precis som för valen av sporter har vi försökt sträva efter autenticitet i allt, hela vägen. Materialet är filmat på 35 mm, musiken är skapad efter känslan vi vill förmedla och utsnitten är anpassade efter respektive karaktär.

Kampanjen som startar den 22/8 och kommer gå i breda medier, så som Tv-reklam, utomhusannonsering och radio. Utöver det har det gjorts specifikt innehåll till sociala medier.

Arbetsgrupp: Stadium

Commercial & Brand Director: Pino Roscigno
Head of Inhouse Creative: Annika Trangius
Projektledare: Mersina Karlsson
AD: Lena Danroth
Copy: Ida Olsson
Grafisk Formgivare: Jessica Dage
Produktionsledare: Isabelle Kraupp
Social Media Manager: Jenny Ballin
Media Manager: Emil Van Reijn
Finsk Copywriter: Monika Heikkinen

Arbetsgrupp: Söderberg Agentur

Regissör & Fotograf: Adam Falk
Exekutiv Producent: Jenny Gip
Producent: Helena Fröling
Stylist: Andreas Diaz
Social Media Producent: Alex Hackel
Social DoP: Pär Hägglund

Stadium är Sveriges största sport- och sportmodekedja. Med koncepten Stadium och Stadium Outlet har företaget cirka 190 butiker totalt i Sverige, Finland och Norge. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som sedan starten 1995 har aktiverat över 100 000 barn och ungdomar och skänkt över 65 mkr till föreningslivet. Koncernen har närmare 3 500 anställda och ägs av familjen Eklöf. Omsättningen år 20/21 var ca 7 mdkr SEK exklusive moms.