Sport- och fritidskedjan Stadium vinner Kontantpriset 2023

Stadium vinner Kontantpriset 2023

Sport- och fritidskedjan Stadium vinner Kontantpriset 2023. Stadium har gått emot strömmen och återinfört möjligheten till kontantbetalning i sina butiker. På måndagen tog vd Karl Eklöf emot priset på 20 000 kronor - i kontanter - från Kontantupprorets ordförande Björn Eriksson.

För att uppmärksamma betydelsen av kontanter i samhället har organisationen Kontantupproret instiftat Kontantpriset. Bland mängder av nominerade kandidater har en vinnare utsetts: Sport- och fritidskedjan Stadium.

– Stadium är ett föredöme för hela detaljhandeln. När butik efter butik stoppar möjligheten att betala med kontanter gör Stadium tvärtom. Det visar att de tar ett samhällsansvar och låter alla människor känna sig välkomna i deras butiker, säger Björn Eriksson, ordförande för Kontantupproret.

Stadium blev glatt överraskade när de fick veta att de vunnit Kontantpriset.

– Det är såklart superkul att vi uppmärksammas. För många handlare och särskilt för större butiker är kontanterna ofta ett extra arbetsmoment som man gärna vill slippa. Men det finns samtidigt ett värde i att kunderna ska få betala på det sätt de själva vill. Om butiker nekar kontanter innebär det i praktiken att vissa grupper utestängs. Så kan vi inte ha det, säger Karl Eklöf som är vd på Stadium.

Motivering:

Stadium är en stor kedja i detaljhandeln som står upp för kontanterna när många andra butiker tar bort dem. Stadium går mot strömmen och visar att alla är välkomna. Därför är de värdiga vinnare av Kontantpriset 2023.

Om Kontantpriset

Kontantpriset instiftades 2020 som ett sätt att uppmärksamma företag, organisationer eller privatpersoner som främjar kontantanvändningen i Sverige. Prissumman är på 20 000 kronor i kontanter.

För mer information:

Björn Eriksson, 070-626 46 06

Om Kontantupproret

Kontantupproret är en rörelse med flera olika organisationer och föreningar som medlemmar, som alla värnar om kontanterna som betalmedel i Sverige. Läs mer om Kontantupproret på www.kontantupproret.se och på Facebooksidan.

Stadium är Sveriges största sport- och sportmodekedja. Med koncepten Stadium och Stadium Outlet har företaget cirka 190 butiker totalt i Sverige, Finland och Norge. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som sedan starten 1995 har aktiverat över 100 000 barn och ungdomar och skänkt över 65 mkr till föreningslivet. Koncernen har närmare 3 000 anställda och ägs av familjen Eklöf. Omsättningen år 21/22 var ca 7.1 mdkr SEK exklusive moms.