Sveriges största sportläger får ny lägeransvarig

Sveriges största sportläger får ny lägeransvarig

Sveriges största idrottsläger för barn och ungdomar, Stadium Sports Camp, får lagom till den tjugonde upplagan en ny lägeransvarig. Efter sex år lämnar Niclas Westerdahl över till Marcus Grapne som med sin bakgrund inom idrott och lägerverksamhet ska fortsätta att vidareutveckla lägret.

Sedan 1995 arrangerar Sveriges ledande sportkedja Stadium det årliga Stadium Sports Camp. Det är landets största idrottsläger för barn och ungdomar och sommaren 2013 slog lägret återigen deltagarrekord med över 6500 barn. Totalt har över 65 000 barn deltagit i lägret sedan starten.

Från och med den 2 december tar Marcus Grapne över ansvaret över lägret och efterträder Niclas Wester som haft en VD-roll sedan 2008. Marcus, som får titeln Strategic and Operations Manager, har tolv Stadium Sports Camp-somrar i ryggen och en gedigen bakgrund inom lägerverksamhet och idrottslivet. Dessutom har han bland annat varit engagerad inom ungdomsidrotten på både lokal och regional nivå samt sociala idrottsprojekt i utsatta områden.

– Jag har varit en del av Stadium Sports Camp under många år nu och varit delaktig i att skapa den succé som lägret har blivit. Därför känns det nu extremt kul att få möjligheten att fortsätta utveckla hela verksamheten vidare, säger Marcus Grapne, Strategic and Operations Manager för Stadium Sports Camp.

Marcus tar över lagom till att Stadium Sports Camp genomförs för tjugonde gången och kommer fortsätta att driva lägret framåt. Han kommer att vara ytterst ansvarig för verksamheten i Norrköping men även i finska Tammerfors som är orten för Stadium Sports Camp i Finland. För 26-åringen är det viktigt att vara på tå för att möta ungdomarnas krav på lägret och ta vara på de befintliga kärnvärdena.

– Det viktigaste för oss på Stadium Sport Camp är att vi fortsätter att vara ett tryggt läger med fokus på bredd och glädje. I dag är vi i framkant när det kommer till själva lägret men det finns mer – att ha en digital närvaro är otroligt viktigt och där ska vi vara aktiva parallellt med den övriga verksamheten, säger Marcus.

För mer information:
Ebba Kanekrans, PR-chef Stadium
ebba.kanekrans@stadium.se

Marcus Grapne, Strategic and Operations Manager Stadium Sports Camp.
marcus.grapne@stadium.se

Om Stadium Sports Camp
Stadium Sports Camp arrangeras tillsammans med lokala idrottsföreningar. Cirka 30 procent av omsättningen går direkt tillbaka till föreningarna. 2013 delade Stadium Sports Camp ut 4,7 miljoner kronor till de 14 föreningarna som deltog. Under åren 1995-2013 har totalt över 35 miljoner kronor delats ut till idrottsföreningar som varit delaktiga i lägret.