Sveriges största sportläger slår nytt deltagarrekord

Sveriges största sportläger slår nytt deltagarrekord

Den 24 juni inleds Stadium Sports Camp i Norrköping - Sveriges största sportläger för barn och ungdomar 11-14 år.  Det är 18:e året i rad som Stadium Sports Camp arrangeras och i år kommer ett nytt deltagarrekord att slås med närmare 6 200 anmälda sportsugna barn och ungdomar från hela landet.

Stadium Sports Camp är ett sportläger för barn och ungdomar där deltagare får chansen att utöva sina favoritsporter under bästa möjliga förutsättningar. Gemenskapen och kompisandan är lika stora delar av lägret som själva sportaktiviteterna. Även yngre barn (8-10 år) har möjlighet att delta genom att vara med på Day Camp. Nytt för i år är prova-på-golf ute på Ingelsta Golfklubb och återkommer gör den uppskattade prova-på-aktiviteten rullstolsbasket.

– Stadium Sports Camp är verkligen något man måste uppleva på plats för att förstå hur speciellt det är. Det är en sådan otrolig glädje och gemenskap bland alla som deltar. Att alla har kul, känner glädje och är trygga är viktigt för oss och det är en av anledningarna till att vi för nionde året i rad samarbetar med Friends, säger Niclas Westerdahl, VD på Stadium Sports Camp.

Ett nytt inslag som kommer att finnas på Activity Town varje onsdag eftermiddag är Bumberzfotboll. Bumberzfotboll spelas som fotboll med den lilla skillnaden att spelarna har en uppblåst ballong på överkroppen. Andra aktiviteter som kommer att finnas är bland annat fäktning, bågskytte, Taekwondo, dj-skola, zumba och boxning.

Konfirmationsgruppen som samarbetar med Svenska Kyrkan samt Min Stora Dag återkommer och kommer att ha en egen Day Camp-grupp som deltar sista veckan. Vårdcentralen i Stadium Arena som drivs av Landstinget i Östergötland kommer att finnas på plats alla campens veckor och olika organisationer har löst cirka 80 stipendier till förmån för barn och ungdomar som annars inte skulle ha haft möjlighet att delta.

– Att kunna ge barn och ungdomar möjligheten som kanske inte annars skulle ha haft möjlighet att delta känns verkligen bra. Rotary i Katrineholm delar för första gången ut 12 stipendier till Katrineholmsungdomar i åldern 11-14 som får åka och delta en vecka på Stadium Sports Camp. Stipendiaterna har blivit föreslagna av någon myndighetsperson (t.ex. en lärare) som har intygat att denne är ambitiös samt intresserad av idrott, säger Camilla Bergerfalk, Rotary Katrineholm.

Stadium Sports Camp startar den 24 juni med stor invigning i Stadium Arena klockan 14.00 och kommer att pågå 4 veckor framåt på Himmelstalundsområdet i Norrköping.

Friends är Sveriges största organisation som arbetar förebyggande mot diskriminering och andra kränkningar såsom mobbning. Friends mål är att barn och ungdomar ska känna sig trygga. Friends arbetar inom skola, förskolan och idrotten.

Stadium Sports Camp arrangeras alltid tillsammans med lokala idrottsföreningar och ca 30 procent av omsättningen går direkt tillbaka till föreningarna. 2011 delade Stadium Sports Camp ut 4,2 miljoner kronor till de 16 föreningarna som deltog. Under åren 1995-2011 har totalt över 30 miljoner kronor delats ut till idrottsföreningar som varit delaktiga i lägret.

Kontaktperson: VD Niclas Westerdahl, 011-24 30 66, niclas.westerdahl@stadium.se

Stadium är Sveriges största sportkedja med ca 120 butiker i Sverige, Danmark, och Finland. I företaget ingår även specialkoncepten Stadium Ski, Stadium Outlet och dotterbolagen Stadium Promotion och Stadium Sports Camp (svb). I koncernen arbetar cirka 3 000 personer och omsättningen 2010/2011 var ca 4,5 miljarder exkl moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A (25%). Stadium vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv. www.stadium.se