Ungdoms-SM i handboll arrangeras i Stadium Arena

Ungdoms-SM i handboll arrangeras i Stadium Arena

Uppladdningen inför slutspelet i Ungdoms-SM i handboll har börjat. Stadium som ny, stolt sponsor till Svenska Handbollförbundet arrangerar tillsammans med handbollsföreningarna i Norrköping slutspelet i mars nästa år i Stadium Arena i Norrköping och mästerskapet byter namn till Stadium Handboll Cup.

Under finalhelgen 23-25 mars kommer Sveriges bästa ungdomslag i handboll att göra upp om de attraktiva SM-titlarna i åldersklasserna 13-19 år för både killar och tjejer.

– Stadiums mission är att inspirera till ett aktivt liv. Genom att arrangera ett stort finalspel på ett ställe, bidrar vi inte bara till vår egen mission utan kan förhoppningsvis skapa ett härligt evenemang som andas kamratskap och glädje och som i sin tur skapar nya kontaktytor och nätverk för de aktiva, säger Per Malmros, sponsoransvarig på Stadium.

Till Stadium Arena, där även VM i handboll arrangerades tidigare i år, kommer det enligt beräkningar över 3000 spelare, ledare, funktionärer och supportrar på besök.

– Det är viktigt för oss som arrangörsstad att kunna erbjuda rätt förutsättningar för ett lyckat arrangemang, oavsett om det är ett senior- eller ungdomsmästerskap, säger Johan Bergerfalk, evenemangsansvarig på Norrköpings kommun.

Detta är naturligtvis en satsning som Svenska Handbollförbundet är väldigt nöjda med.

– Statusen på hela mästerskapet höjs flera nivåer. För ungdomshandbollen är detta en grym satsning som görs av Stadium, säger Christer Thelin, VD på förbundet.

Ökat handbollsintresse
En färsk undersökning som gjorts av företaget Sponsor Insight visar att 2,2 miljoner svenskar är intresserade av handboll. I fjol var motsvarande siffra 1,7 miljoner. De handbollsintresserade har ökat med nästan 30 procent på ett år.

Handbollsmagasinet Match
I dagarna lanseras även det nya handbollsmagasinet Match som är en del av Stadiums handbollssatsning tillsammans med Svensk Elithandboll och Svenska Handbollsförbundet. Magasinet innehåller 84 sidor och utkommer med fyra nummer om året. I det första numret kommer läsarna få bekanta sig med de största profilerna i elitserien med fräcka bilder och närgångna texter.

– Det nya magasinet är en av de satsningar vi gör för att få mer publik till arenorna, säger Peter Gentzel på Svensk Elithandboll och Stefan Lövgren, General Manager Svenska Handbollslandslaget.

Match kommer direktadresseras till licensierade handbollsspelare och finnas i alla Stadiums butiker.

Presskontakt Stadium: Petra Sjöstrand, 0709-53 47 60, petra.sjostrand@stadium.se

Stadium är Sveriges största sportkedja med ca 110 butiker i Sverige, Danmark och Finland. I koncernen ingår dessutom specialkoncepten Stadium Ski, Stadium Outlet samt dotterbolagen Stadium Promotion och Stadium Sports Camp (svb). Koncernen har cirka 3 000 anställda och omsättningen 2009/2010 var ca 5,3 miljarder ink moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A (25%). Stadium vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv. www.stadium.se.