USM-finalen i handboll på Stadium Arena i helgen!

USM-finalen i handboll på Stadium Arena i helgen!

I helgen är det dags för finalhelgen i ungdoms-SM i handboll. Med start på fredag den 23 mars, på Stadium Arena i Norrköping, kommer Sveriges bästa ungdomslag att göra upp om de attraktiva SM-titlarna i åldersklasserna 13-19 år för både killar och tjejer. Arrangemanget är ett samarbete mellan Svenska Handbollförbundet, Norrköpings Kommun och Stadium.

-  Stadiums mission är att inspirera till ett aktivt liv. Genom att arrangera ett stort finalspel på ett ställe, bidrar vi inte bara till vår egen mission utan kan förhoppningsvis skapa ett härligt evenemang som andas kamratskap och glädje och som i sin tur skapar nya kontaktytor och nätverk för de aktiva, säger Per Malmros, sponsoransvarig på Stadium.

Till Stadium Arena, där även VM i handboll arrangerades tidigare i år, kommer det enligt beräkningar över 3 000 spelare, ledare, funktionärer och supportrar på besök.

-       Vår önskan är att Norrköping ska bli ”sportstaden”. Med det här initiativet från Stadium strävar kommunen, idrotten och näringslivet mot ett och samma mål och kommer en bit på vägen, säger Johan Bergerfalk, evenemangsansvarig på Norrköpings Kommun.

Stadium Arena i Norrköping – centrum för handbollen 2012

Arrangemanget av USM i handboll har också föranlett att man arrangerar en EM-kvalmatch för damer mot Österrike på Stadium Arena på lördagen, då tar USM en paus för att fortsätta igen på söndagen.

-      Statusen på héla mästerskapet höjs flera nivåer. Det är ett perfekt upplägg som stödjer vår strävan att handbollen ska få växa. För ungdomshandbollen är detta en grym satsning som görs av Stadium, säger Christer Thelin, VD och Stefan Lövgren, General Manager, Svenska Handbollförbundet.