Gå direkt till innehåll
Vi gratulerar IoT Blekinge till utmärkelsen för Årets Stadsnät vid Svenska Stadsnätsföreningens årskonferens i Göteborg!

Nyhet -

Årets pristagare är fyra stadsnät som gjort sin svaghet till sin styrka.

"Genom att samverka inom IoT-området har pristagarna visat att även mindre kommuner kan ligga i framkant tack vare samverkan. De fyra stadsnäten har även samverkat med sina ägare för att ta fram IoT-lösningar som både innebär en besparing för verksamheterna samtidigt som invånarna ges högre service. På så sett har deras projekt blivit ett föredöme för stadsnät i Sverige", säger Jörgen Svärdh, ordförande i Svenska Stadsnätsföreningen, i en kommentar.

IoT Blekinge består av stadsnäten i Karlskrona, Karlshamn - medlemmar i StadshubbsAlliansen, samt Ronneby och Olofström.

#åretsstadsnät #samverkan #smartcity #digitalisering #digitalinfrastruktur #ssnf #karlskrona #karlshamn #ronneby #olofström

Regioner

En Stadshubb är en regionstäckande trådlös infrastruktur för Internet of Things. Stadhubbarna är tillgängliga för alla och utgör en viktig basinfrastruktur i den smarta staden. Tillsammans med fibernäten skapar Stadshubbarna en helt unik öppen regional plattform för att snabbt och enkelt kunna ta tillvara på digitaliseringens möjligheter.

StadshubbsAlliansen är ett snabbt växande kluster av Stadsnät som alla driver regionala Stadshubbar och samverkar såväl tekniskt som affärsmässigt.

StadshubbsAlliansen startades och drivs av Öresundskraft, ett komplett energibolag ägt till 100% av Helsingborgs stad. Öresundskraft är medlem i LoRa Alliance.

Bo Lindberg

Presskontakt Chef affärsområde Kommunikationslösningar, Öresundskraft 070-418 33 10