Engsholms Slott är Sveriges bästa konferenshotell avseende service

Den 8 januari 2020 var det prisutdelning för Scandinavian Service and Quality Award, SSQ Award, där Engsholms Slott på Mörkö kammade hem första priset i klassen konferenshotell. Hotellets gästbemötande har utvärderats under ett års tid genom mystery shopping och analys av gästomdömen på ratingsiter online.

Engsholms Slott och övriga nominerade anläggningar har följts och utvärderats under hela 2019. Kvalitetsmätningarna har genomförts av Better Business World Wide via mystery shopping via telefon, e-post och analys av anläggningarnas egna webbsidor. Dessutom har anläggningarnas gästomdömen på över 175 ratingsiter, däribland TripAdvisor, Booking.com och Expedia analyserats.

- Att utnämnas till ”Bäst på service” i Sverige inom vår kategori, konferenshotell, är fantastiskt roligt och stimulerande. Jag är så stolt! Detta är ett pris som går till alla medarbetare på Engsholms Slott, men självklart har våra medarbetare på Bokningen en extra stor del i denna vinst! säger vd Kerstin Johansson.

- Att denna vinst tar sitt avstamp i undersökningar där gästnöjdheten mäts känns extra bra. Vi har under flera år lagt tid på att formulera vad riktigt bra service är för oss och hur vi vill bemöta gästen utifrån vårt varumärkeslöfte, Hemma på Slottet. Det ska höras och ”kännas” redan i telefonen eller i mailet när gästen har kontakt med oss, och jag tror att det ger utdelning nu, fortsätter Kerstin Johansson.

- Att vår pärla Engsholms Slott får ett så fint erkännande som detta känns väldigt bra, fyller syster Maria Stridh i. Nu hoppas vi att ännu fler upptäcker detta unika hotell för konferenser, möten, privatgäster, större event och fester.

Alla nominerade till SSQ Service Award 2019:

Konferenshotell: Bomans i Trosa, Dalecarlia Tällberg, Engsholms Slott, Havsbaden Hotel Konferens & Spa, Marstrand Havshotell, Sandhamns Seglarhotell, Sigtuna Stads Hotell, Stora Brännbo Konferens och Hotell samt Vildmarkshotellet Kolmården.

Dagkonferensanläggning: AF-borgen i Lund, Convendum Göteborg, Filmstaden Möten & Event, Jönköping, Gröna Lund Konferens, Kajplats 155 Birka Cruises, Kalmarsalen Konferens & Evenemang, REX Rådhuset Umeå, Sturebadet Stockholm, Trädgår'n Göteborg samt Örebro Konserthus.

Affärshotell: Clarion Collection Hotel Bergmästaren Falun, Clarion Hotel Winn Gävle, Courtyard by Marriott Sthlm, Downtown Camper by Scandic, Elite Hotel Mimer Umeå, Hotel Royal Göteborg, Mayfair Hotel Tunneln Malmö, Quality Hotel Winn Haninge samt The Vault Helsingborg.

Om SSQ Awards

Scandinavian Service and Quality Award, SSQ Award grundades 2002 och blev 2010 ett av fyra kvalitetsprogram som är ackrediterat av HOTREC enligt European Hospitality Quality. Priset delas ut en gång per år i tre kategorier; konferenshotell, dagskonferensanläggning och affärshotell.

Om Engsholms Slott

Engsholms Slott är ett exklusivt slott för konferenser i avskildhet, men ändå nära Stockholm, på Mörkö. 1986 köpte restaurangfamiljen Åke Johansson Engsholms Slott. Idag 30 år senare är det fortfarande i familjens ägo, med systrarna Kerstin Johansson och Maria Stridh i spetsen, tredje generation inom restaurang. Vd för Engsholms Slott är Kerstin Johansson. Syster Maria Stridh är vd för Mässrestauranger AB.

Kerstin Johansson, vd Engsholms Slott
Kerstin@engsholm.se

Maria Stridh, vd Mässrestauranger
maria.stridh@massrestauranger.se

Maria Toren, marknads- och kommunikationsansvarig Mässrestauranger gruppen
Maria.toren@massrestauranger.se

Sveriges sista vasaborg – så har slottet kallats. Dagens Engsholms Slott byggdes som bostad 1916 av industrimannen Philip Wersén, även känd som en av grundarna till Scania. 1986 köptes slottet av restaurangfamiljen Åke Johansson och efter en omfattande renovering från privatbostad stod konferenshotellet Engsholms slott äntligen klart vid årsskiftet 1987-88. Slottet drivs idag av tredje generationens restaurangägare med systrarna Kerstin Johansson och Maria Stridh i spetsen.