Marion Belin målar rådjur åt Västerås stad

Sommaren 2016 kommer Stadsparaden till Västerås. Stadskärnan kommer att prydas med 30 st. individuellt målade rådjur. Projektet är ett samarbete med Västerås citysamverkan & Stadsparaden. Rådjuren sponsras av olika organisationer och fungerar som konst, lekplats och marknadsföring. Den kända Västeråskonstnären Marion Belin kommer att måla första rådjuret, som ägs av Västerås stad. Västerås invånare och besökare kommer att ha möjlighet att se när konstnärinnan målar rådjuret. Lördag den 27:e februari kommer Marion Belin nämligen måla rådjuret till allmänhetens beskådan i gallerian kvarteret IGOR. Allmänheten bjuds även in till att döpa Västeråsrådjuret. Marion Belin är en av Sveriges mest kända naivistiska konstnärer. Marions målningar är karaktäristiska med sina runda former och kurviga kvinnor i färggranna trädgårdar. Målningarna är livsbejakande och bjuder på en idyllisk tillvaro som betraktaren blir glad av.

Lördag den 23 april invigs Västerås första Stadsparad på Stora Torget i Västerås. Det uppseendeväckande och annorlunda konstevenemanget kommer att lyfta stadens varumärke och sätta en ny prägel på stadsbilden. Under Stadsparaden fylls Västerås stadskärna med färgglada meterhöga rådjur, Västmanlands landskapsdjur. Det är ett nyfiket, stolt och kaxigt rådjur med ödmjukheten i behåll. Inför evenemanget sponsras rådjuren av lokala aktörer och formges av konstnärer från Västeråstrakten. Efter invigningen som sker på Stora Torget den 23 april ställs rådjuren ut i stadskärnan och invånare och turister kommer att ha möjlighet att gå på rådjursvandring och rösta på sina favoriter.

Idén till Stadsparaden föddes när en av grundarna Julia Hamrin var utbytesstudent i Kaiserslautern i Tyskland. Där hade staden smyckat stadskärnan med meterhöga fiskskulpturer. Julia tänkte att det vore läckert att förgylla hemstaden Sundsvall med drakar som är Sundsvalls stadsymbol. När Julia kom hem till Sverige igen startade hon ett UF-Företag, sista året på gymnasiet. Affärsmodellen var 30 drakar, 30 företag 30 konstnärer. Varje drake sponsrades av ett företag och målades av en konstnär för att bli förknippad med det aktuella företaget. Sedan dess har konceptet spridits vidare runt om i Sverige. Varje stad använder en egen symbol och sätter sin egen prägel på arrangemanget. Tidigare har drakar ställts ut i Sundsvall, bockar i Gävle, björklöv i Umeå, kårebockar i Falun, storsjöodjur i Östersund, ripor i Åre, bockar i Galvia USA och drakar i Krakow.

Stadsparaden i Västerås kommer att pågå från 23 april 2016 till oktober 2016.

Datum & tid: Lördag 27/2 kl. 13-14

Plats: Kvarteret Igor utanför Levis & Jack & Jones

För mer information kontakta:

Västerås Citysamverkan
Maria Fors