Ica Kvantum, Värtahamnen

Stadsutvecklarna i Värtahamnen presenterar: Vasakronan

Stadsutvecklarna i Värtahamnen kommer under hösten att närmare presentera ett antal fastighetsägare i området och deras spännande projekt i det som ska bli Stockholms nyaste stadsdel: Värtahamnen. Först ut är Vasakronan där vi fick en pratstund med Åsa Lange, affärsområdeschef kontor.

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag och strävar efter att vara förstahandsvalet för alla som söker butiks- eller kontorslokaler samt att bedriva verksamheten på ett alltigenom hållbart sätt. I Värtahamnen har Vasakronan fastigheten RIGA – som färdigställdes 2010.

Hur ser Vasakronan på utvecklingen i Värtahamnen?

- Vår närvaro i Värtahamnen sträcker sig många år tillbaka i tiden och sedan dess har ganska mycket hänt. Andra fastighetsägare utvecklar nya projekt och framför allt har vi hittat ett bra momentum i vårt samarbete genom Stadsutvecklarna i Värtahamnen. Allt detta är välkommet och kommer på sikt att leda till att Värtahamnen verkligen blir den plats som den har potential att vara, en stad i staden.

Hur viktigt är det att ha ”goda grannar” i byggandet av en ny stadsdel?

- När man bygger ett nytt område, eller som i det här fallet en hel stadsdel, är det superviktigt att ha en helhetssyn. Stadens grundkomponenter består av en bra blandning av bostäder, arbetsplatser, service och handel. Dessa bidrar till varandra och skapar tillsammans – när det funkar som bäst – liv, rörelse och en känsla av trygghet på ett bra sätt dygnet runt. Därför är det jätteviktigt att ha en bra mix av goda grannar.

Värtahamnen ska bli Stockholms innerstads nyaste stadsdel, hur bidrar er fastighet till platsen?

- Vår fastighet RIGA erbjuder redan idag lokaler för verksamheter som ställer stora krav på sin kontorsmiljö och service. ICA Kvantum är en uppskattad butik både för dem som jobbar i Värtahamnen och dem som bor i angränsande områden som Gärdet, Norra Djurgårdsstaden och Lidingö. I fastigheten finns dessutom både restaurang och café.