Kollaget visar på hur delar av bebyggelsen kan komma att se ut inom planområdet.

Omdaningen av Värtahamnen växlar upp – första detaljplanen godkänd

Stadsbyggnadsnämnden har nu godkänt den första nya detaljplanen för
stadsutvecklingen i Värtahamnen. Därigenom tar omdaningen av hamnen fart på allvar med en ny plan för fem kvarter innehållandes nya kontor, kajer, torg och centrumändamål.

Detaljplanen för Neapel 3 m.fl. innebär en omfattande förändring av området. En sammanhängande stadsmiljö med nya offentliga rum i anslutning till vattnet växer fram, samtidigt som den framtida hamnverksamheten tryggas. Kajerna tillgängliggörs för allmänheten och en ny brygga, Värtanbryggan, skapar nya möjligheter för kollektivtrafik till sjöss.

De nya byggnaderna kommer att utgöra en ny vattenfront och entré till Stockholm. Bebyggelsestrukturen kommer vara sammanhållen, med hög arkitektonisk kvalitet och angränsande allmänna platser. På piren skapas en större torgyta som möter vattnet med ett terrasserat trädäck.

Det här är en milstolpe för Värtahamnens utveckling. Nu när stadens förtroendevalda har fattat beslut står fastighetsägarna inom Stadsutvecklarna i Värtahamnen beredda att uppfylla stadsdelens gemensamma vision. En livfull, busig stadsdel som ska bli Stockholms mest spännande är vårt uppdrag och nu ska det levereras, säger Kristina Alvendal, Stadsutvecklarna i Värtahamnen.

Värtahamnen kommer att bli en stadsdel som sätter avtryck. Denna detaljplan lägger grunden för en modern stadsdel med nya stråk och platser där människor kan trivas invid vattnet. Min förhoppning är att stockholmarna kommer att uppskatta det som nu växer fram, säger Joakim Larsson (M) stadsbyggnadsborgarråd, Stockholms stad.

Detaljplanen är den första av tre etapper i Värtahamnen som vid färdigställande kommer att göra hamnområdet till en integrerad del av staden med 20 000 arbetsplatser och 5 000 boende.

För mer information, vänligen kontakta Kristina Alvendal:
Tfn: 0733–508 918

Oskar Rådehed, Pressekreterare åt Joakim Larsson:
E-post: oskar.radehed@stockholm.se