Stadsutvecklarna i Värtahamnen utbyter erfarenheter med Valencia hamn

Stadsutvecklarna i Värtahamnen utbyter erfarenheter med Valencia hamn

Stadsutvecklarna i Värtahamnen har inlett en dialog med Valencia hamn rörande värdeskapande stadsutveckling i hamnmiljö. I både Valencia och Värtahamnen är hamnens historia, arvet och människorna i fokus när hamnmiljöerna omdanas.

• Valencia är ett riktigt bra exempel på hur bland annat temporära kulturinslag kan adderas in i stadsmiljön, säger Kristina Alvendal från Stadsutvecklarna i Värtahamnen. Genom att inspirera varandra och dra lärdomar kan vi lyckas bättre.

Valencia hamns strategiska direktör Ramon Marrades Sempere besökte nyligen Stockholm och Stadsutvecklarna i Värtahamnen. I Valencia har hamnen sedan 2017 arbetat på ett nytt sätt med småskaliga kulturinslag och lokalt engagemang för att vitalisera hamnen. Tidigare hade stora evenemang som Formula 1 och Americas cup varit i fokus och lämnat delar av hamnen öde efter genomförande. På två år har den nya strategin med placemaking, nya kulturinslag i fastighetsbeståndet och lokala samarbeten ökat besöksandelen till hamnen med hela 80 %.

• När vi arbetar med stadsutveckling i gamla hamnmiljöer behöver vi tänka annorlunda. Minnet av hamnen måste få ta plats och människorna som verkar i hamnen behöver inkluderas. I Värtahamnen tänker vi just annorlunda. Exempelvis är vårt samarbete där fastighetsägare, hamnbolag och staden arbetar tillsammans i ett bolag unikt i Sverige. Enligt Ramon Marrades Sempere är det sannolikt också världsunikt, avslutar Kristina Alvendal.

Länk till La marina de Valencia:

Vi är Stadsutvecklarna i Värtahamnen, bolaget som utvecklar Stockholms innerstads nya stadsdel. Med rötter i den gamla hamnmiljön skapar vi en stadsdel med nya byggnader, mötesplatser, verksamheter och aktiviteter för alla. När Vision Värtahamnen förverkligats finns här 10 000 arbetsplatser, 5 000 boende och en hamn som även i framtiden kommer att vara en plats för passagerare och möten med omvärlden.

Olle Zetterberg

Presskontakt Stadsutvecklarna i Värtahamnen

Stadsutvecklarna i Värtahamnen AB är ett bolag som drivs av Bonnier Fastigheter, Castellum, Niam, Stockholms Hamnar, Vasakronan, Wallfast och Areim i samarbete med Stockholms stad. Syftet med samarbetet är att tillsammans marknadsföra och driva stadsutvecklingen av den nya stadsdelen. Bolaget bildades i början av 2018, men samarbetet mellan företagen och Stockholms stad har pågått sedan 2016. Under våren 2017 antogs vår vision för utvecklingen av Värtahamnen – en levande stadsdel med plats för 5000 boende och 20 000 arbetsplatser.

FE-662
83880 Frösön