Det finns ett annat sätt

Varför gör jag så här? Finns det ett annat sätt? Det är två bra frågor som vi allihop mår bra av att ställa oss ibland. Och ja, det finns alltid ett annat sätt. Det finns till och med ett annat sätt att tänka.

Förr handtvättade kvinnorna all tvätt. Ett hårt och slitsamt arbete som tog mycket tid. Numera tvättar vi nästa all vår tvätt i tvättmaskin. Ingen skulle komma på tanken att tvätta sina lakan eller ungarnas alla träningskläder för hand. Allt åker i tvättmaskinen. Det finns nu ett annat sätt att tvätta och ingen vill återgå till det gamla. Vill du se en liten film om den fantastiska tvättmaskinen tittar du på Youtube.

Nu finns också ett alternativ till konventionella tvättmedel. Det finns ett annat sätt! Du kan tvätta all tvätt med bioteknik på 40 grader, skonsamt mot textilerna och miljön då det går åt mindre energi.

I städningen använde vi förr bomull i våra svabbar, dukar och moppar. Nu finns det ett annat sätt. Svabbar används inte längre i modern städning, metoden har ersatts av moppning. Bomull har ersatts av microfiber som är långt mer effektivt.

Det rådande sättet upphandla städning är att man köper en tjänst utanför den egna kärnverksamheten (skola t.ex.) och styr expertens (städentreprenören t.ex.) arbete i minsta detalj. Ersättningen sker för enskilda aktiviteter oavsett om de skapar värde eller inte.

Det finns ett annat sätt att upphandla städningen! Träffade Johan som berättade att han övervakade leveransen av en städning på ca 250 objekt utfört av tre olika entreprenörer. Kunderna/lokalnyttjarna satte betyget 4+ på en 5-gradig skala på städningen. Hur går det till? Nyckelorden är digitalisering och uppföljning. Jag berättar gärna, dock finns inte plats här i denna krönika men hör av dig!

Det finns ytterligare ett annat sätt att göra upphandlingar! En upphandling som fokuserar på resultat, inte transaktioner. Parterna arbetar tillsammans i en nära relation och kommersiellt partnerskap. Vested är en affärs- och kontraktsmodell för framgångsrikt partnerskap.

Städning är personalintensivt. Vi kämpar på med våra manuella metoder, torkar, rengör och moppar. Finns det ett annat sätt? Ja! I många fall kan vi använda städmaskiner. Idag finns det till och med robotar som kan göra en stor och tung del av arbetet. Med städmaskiner blir arbetet både lättare och det ger en högre kvalitet. Precis som med tvättmaskinen.

Det finns alltid ett annat sätt! Om du inte riktigt kan se det eller inte vet vad du ska hitta på kan du alltid ta hjälp. Börja med tavelmöten och upptäck kraften och idérikedomen hos dina medarbetare och kolleger!

Det finns också ett annat sätt att tänka. Design Thinking. Du kan använda samma metodik som t.ex Apple, Google, Tesla, Airbnb och andra nydanande företag använt för att bli framgångsrika och skapa mer än nöjda kunder. Design Thinking är en metod för kreativ problemlösning och innovation, metoden börjar med att du ska förstå kunden eller användaren på djupet. Det är utifrån den empatiska förståelsen som idéer utvecklas som gör att du kan skapa lösningar som får verkligt värde för kunden.

Du kan läsa mer om städningens historia, städteknik, bioteknik, olika metoder för upphandling, tavelmöten, Design Thinking, och mycket annat i Carina Boman Helgessons och min bok ”Rent ut sagt – allt du vill veta om städning och lite till”. En inspirationsbok för lokalvård på 468 sidor!

Beställ boken här

Önskar er alla en fin sommar!

Jan Stegmann, seniorkonsult och författare, jan@stegmannmetoden.se, 0763-47 31 10