Fråga Experten: Att inte gå bakom chefens rygg

FRÅGA: Ett av de karriärtips jag har fått är att bygga relation med min chefs chef, för att denna person har stort, för att inte säga större, inflytande på min framtida karriär än min närmaste chef.

Men det känns rätt knepigt eftersom jag är rädd att min chef ska känna sig trampad på tårna, eller uppfatta det som att jag går bakom hennes rygg. Hur jag gör detta, på ett för alla smidigt sätt?

SVAR: Att skapa ett väl utvecklat nätverk är en gemensam nämnare för alla framgångsrika chefer. Självklart ska du nätverka med chefens chef. Men din fråga sätter fingret på en viktig aspekt när det gäller att utveckla sitt nätverk. En osäker chef skulle kunna känna sig åsidosatt om medarbetaren gick ”över” denna. Samtidigt skulle en trygg chef inte alls reagera på det. Så var har du din egen chef?

Här är några tips på vägen:

Var ärlig

Jag tänker att du ska inviga din nuvarande chef i dina ambitioner och berätta att du kommer att stärka ditt nätverk, bland annat genom dennes chef. Du ska alltså inte fråga. Du ska berätta, ärligt och öppet hur du tänker. Bli inte förvånad om du får oväntad hjälp på vägen.

Visa mod

Att vara ”rädd” för att ens egen chef ska reagera på dina ambitioner är en varningsklocka. Kanske det är dags att byta chef? När du tar initiativet att ta upp det här med din chef, handlar det faktiskt om att vara modig och tydlig i sitt ledarskap. Du kommer att hamna i liknande situationer under din karriär. Ta ”chefen” vid hornen och lyft dina tankar.

Skaffa kontroll

Slarva inte med ditt nätverk. Gör en lista på viktiga resurser för din karriär och ansträng dig att identifiera deras beroenden mellan varandra. Vem vet; din nuvarande chef kanske till och med uppskattar att du knyter kontakter längre ut i organisationen. (Beroenden = Vad vinner person A på att jag har kontakt med person B?)