Fråga experten: Byta till textila golvmaterial?

Fråga experten: Byta till textila golvmaterial?

FRÅGA: Vi har ett avtal med en kommun där man kommer att börja byta ut linoleumgolven till textilgolv. Man vill nu veta vilken merkostnad det kommer att bli för själva städet.

Jag funderar om det redan finns någon uträkning som vi känner till? Eller om någon har erfarenhet av detta.

Kommunen själv uttryckte sig som att det kan väl inte ta så lång tid? Det är ju bara… ja vi har ju hört det förut! Man kan ju också tänka sig robotstäd? Jag vill gärna ha erfarenheter från er!

SVAR: Det är lätt att tro att textila golv drar högre kostnader och tid mot hårda golv, men verkligheten är oftast inte så.

Särskilt när vi jämför direkt mellan hårda/halvhårda och mjuka golv och över en längre tid. Ett textilt golv dammsugs vanligast (tyvärr) med vad som ibland kallas SPOT-CLEANING, dvs att vi dammsuger där vi ser smutsen.

Normalt dammsugs heller inte den textila mattan varje dag, frekvensen kan såklart variera mellan olika objekt.

Ett hårt golv städas med maskin och moppning, vanligtvis varje dag. En textil matta tvättas periodiskt mer sällan än vi underhåller hårda golv.

Genom att se jämförelsen över en längre tid skulle jag säga att skillnaden är marginell, det är insatsen och utrustningen (möjligen investering) som skiljer.

Att tänka robot är klokt oavsett textila golv eller andra golv, så länge det är lite storlek på ytorna.

Viktigt att tänka på är att en robot inte kommer åt överallt och att manuell metod ändå kommer att vara nödvändig men mer begränsad. I ett öppet kontorslandskap kommer manuell metod krävas under och kring bord, i konferensrum och andra avstickande områden där roboten inte kommer till.

En gissning med dagens sätt att bygga/möblera är att roboten klarar mellan 65-70% och resten är manuell metod. För optimal effekt av roboten krävs en särskild plan och strategi, och där finns mycket bra kunskap.

Utöver robot finns idag mängd nya smarta maskiner för städning av textila golv. Det vi kan se är många positiva effekter med textila golv där roboten gör sin runda varje gång exakt likadant.

Resultatet är att tillsammans med manuell metod kommer hela den textila enheten bli mycket renare och inomhusmiljön betydligt bättre. Dämpade ljudnivåer och fördelar med att den textila mattan håller smutsen vid golvet är bonus.

En nackdel som förstås kan ta lite mer insats är fläckborttagning, men med rätt färgnyanser och kvalitet på det textila golvet och planering samt utrustning är det inte heller särskilt tidskrävande.

Längre ner på sidan kan du hämta en pdf med rekommendation för textil skötselråd.

Hälsningar och trevlig helg, Carina Boman Helgesson