Fråga Experten: Välja näst lägsta pris...?

FRÅGA: Vi planerar en städupphandling. Någon i projektgruppen kom på idén - skulle vi inte kunna säga att vi antar det näst lägsta priset? Detta för att undvika prispress och uppmuntra anbudsgivare att verkligen räkna på sina faktiska kostnader istället för att spekulera. Jag är osäker på hur jag kan argumentera kring detta. Hur skiljer det sig från att anta lägsta pris, egentligen?

SVAR: Utgångspunkten i upphandlingslagstiftningen är att kontrakt ska tilldelas den leverantör som lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet utifrån vald utvärderingsgrund. Det finns dessa utvärderingsgrunder att välja mellan; bästa förhållande mellan pris och kvalitet, kostnad eller pris.

Enligt förarbetena motsvarar pris begreppet lägsta pris (som gällde enligt 2004 års direktiv). Mot denna bakgrund bör det inte vara möjligt att välja ett anbud med näst lägst pris. Även när utvärderingsgrunden bästa förhållande mellan pris och kvalitet används bör det inte vara möjligt att tilldela kontrakt till den leverantör som lämnat det ekonomiskt näst mest fördelaktiga anbudet.

Om syftet med att tilldela kontrakt till den leverantör som lämnat det nästa lägsta anbudspriset är att undvika anbud som är alltför låga bör detta i stället fångas upp av förfarandet vid onormalt låga anbud. Vid upphandling på det direktivstyrda området är en upphandlande organisation skyldig att ifrågasätta ett anbud med misstänkt låga priser. Om leverantören inte kan förklara det låga priset på ett tillfredsställande sätt ska anbudet förkastas.

Processen för att förkasta ett onormalt lågt anbud är noga reglerad. Flera bedömningar måste göras av den upphandlande organisationen för att avgöra om ett anbud med misstänkt låga priser ska förkastas. Att det krävs en helhetsbedömning och att leverantören ska få möjlighet att yttra sig innan det är möjligt att gå vidare med att förkasta ett onormalt lågt anbud är ytterligare något som talar mot att det skulle vara möjligt att bortse från anbudet med lägst pris genom valet av utvärderingsmodell.