Påverkar årstiden gummigolv?

Påverkar årstiden gummigolv?

Trista, oinspirerande och hopplösa – är det så här det skall kännas?

Då var det dags igen med mjölande, mysiga luddande röda gummigolv, vi undrar varför? Varje dagar högar av ”vad det är för något” och var kommer det nu kommer ifrån?

Detta är ett par riktigt besvärliga röda gummigolv, vi har gråa och svarta i andra hus men de beter sig inte alls på det här sättet.

Återigen börjar vi diskutera varför lägger man den här typen av golv i högfrekventa studentytor?

Fördelar som jag förstår, är att de är extremt fjädrande vilket gör de bekväma att gå, stå och arbeta på. De installeras ofta i miljöer som sjukhus, butiker och kök eftersom människor tillbringar mycket tid på fötterna i dessa miljöer, och kan på så sätt göra deras arbete bekvämare

Gummigolv är tåliga, slitstarka och har därför länge varit populärt i offentliga miljöer då den dämpar ljud, den är mer ergonomisk och den ger rummet en unik och ovanlig look.

Men arbetsmiljön att sköta dessa golv är grymt besvärlig. Vi börjar nu tro att det kanske är någon form av tillverkningsfel, eller blev paraffinet rätt borttaget vid installationen? Blir de extra besvärlig vid väderomslag? Eller är det själva färgen som är problemet? Vad vi hört, är att den röda färg som de här gummigolven har är specialbeställd från fabriken. För det är just i den här perioden vinter/vår som de börjar mjöla och bete sig extra besvärligt. Vår lokalvårdare i huset menar på att han skulle kunna moppa upp samma mängd ”vad det nu är för något” flera gånger varje dag, det finns oändliga mängder.

Det blir även märken, ta det skomärke som ni ser på en av bilderna. Här har någon kommit utifrån med lite fuktiga skor och suttit på en stol en stund, efteråt blir det ett fint skomärke som inte går att få bort.

Ett annat problem med dessa gummigolv är enligt lokalvårdaren att de luktar illa, det blir någon slags ånga som inte känns så trevlig att dra i sig.

Hur sjukt trött kan man bli på ett golv egentligen? Vår lokalvårdare säger ”jag har gett upp förlängsedan”, de är trista, oinspirerande och man hamnar i en känsla av hopplöshet. Tyvärr börjar jag tvivla på min egen golvkunskap, säger min lokalvårdare. Jag skulle bli överlycklig om de la in heltäckningsmattor i hela huset istället, de är bra mycket enklare att sköta.

Som motvikt till de trista golven så är personalen i huset desto trevligare tack och lov.

Har ni inte haft någon golvexpert hos er, undrar ni säkert? Jo massor genom åren, det kommer tusen olika förslag på lösningar och vi har ställt dem ett antal gånger, men likväl så blir det samma vartenda år.

Hoppas ni har trevligare och mer inspirerande golv att sköta, om nu när golvvårdsperioden börjar inför sommaren.