Vårt jubileum, vilken härlig fest – var du där?

Vårt jubileum, vilken härlig fest – var du där?

Vad betraktas som ett jubileum. Jubileum är då man firar att det gått en viss tid, oftast ett visst antal år, sedan något hände, till exempel att ett land blev självständigt eller att ett företag bildades. Jubileum är oftast förknippade med positiva händelser,

Så äntligen blev det av, vårt 10-årsjubileum som vi hade längtat. Det är hela 10 år sedan SRTF (Sveriges rengöringstekniska förbund) och Svenska Golvrådet slog ihop sig och bildade Städbranschen Sverige. Vi ville fira detta med en storslagen fest.

Vi är några i styrelsen som arbetat nästan ett år med förberedelser och marknadsföring.

Var skulle vi vara? Vilket innehåll skulle det vara? Vi var väldigt eniga om att det skulle bli mycket glitter och glamour, just därför att vi levt utan detta i flera år då pandemin härjade.

Det blev Scandic Grand i Örebro som varit väldigt hjälpsamma med festen. Det har varit ett antal digitala möten och massor av vanliga telefonmöten. Kreativiteten har flödat.

Dagen började med vårt årsmöte där en ny suppleant valdes in, Lars Åke Lidén VD på Golvkejdan. Några suppleanter i styrelsen har valt att lämna och där har valberedningen inte lyckats finns lämpliga kandidater.

Efter årsmötet blev det tårta dagen till ära, tårtor smakar ju alltid gott men denna smakade något speciellt.

Under eftermiddagen bjöds det på tre olika föreläsningar. Matthias vår ordförande tillsammans med Jytte från Danmark pratade om hur vi tillsammans kan göra Norden starkt, vad gäller viktiga branschfrågor samt dra nytta av varandras kunskaper från respektive land. Mari från Norge skulle också deltagit fysiskt men var med på länk. Sari från Finland hade fått förhinder.

ID06 och Sistec pratade om den viktiga säkerheten på våra arbetsplatser, vet vi verkligen vilka som rör sig i våra lokaler? Hur kan vi ta hjälp av proffsen för detta viktiga ändamål.

Vidare hade vi MoRerva på plats som lärde ut hur vi kan använda alla sociala medier, denna djungel som lätt kan bli förvirrande gjorde MoReva mycket tydligare.

Sist men inte minst – ett lite humoristiskt rollspel med Christina Holmefalk och Lotta Nygren där de tog med oss på en liten tidsresa genom åren och där alla inbjudna leverantörer fick vara med på ett hörn. Christina spelade ”Maggan” städare som först ifrågasätter alla moderniteter som dyker upp, men som sedan accepterar och inser att det faktiskt underlättar hennes arbete. Lotta som spelade två karaktärer Dagmar och Lisa var ”Maggans” chef/arbetsledare.

Här kan du se filmen med ”Maggan”

Vidare startade kvällens aktiviteter, mingel, middag, musikquiz och dans såklart. Det var högt i tak och precis som vi önskat en riktig kväll med glitter och glamour.

Här är valberedningens förslag till årsmötet för de funktioner som är aktuella för omval, nyval och fyllnadsval, övriga sitter kvar tills nästa år.

• Lars Sundström, har uttryckt önskemål om att avgå i förtid. Personlig suppleant för ledamot Mårten Widborg, Valberedningen föreslår fyllnadsval på ett år av Lars-Åke Lidén som personlig suppleant.
  • Omval av ledamot Sandra Klackenborn på två år, Miljö och hållbarhet.
  • Christina Löfman, personlig suppleant för Sandra Klackenborn har uttryckt önskemål om att avgå i förtid. Valberedningen har inte hittat någon ersättare så platsen är vakant.
  • Omval av ledamot Laura Soniasdotter på två år, Integration och jämställdhet.
  • Omval av Eleonor Sundberg två år, personlig suppleant för Laura Soniasdotter.
  • Marie Möllner, revisor, har uttryckt önskemål om att avgå. Valberedningen har inte hittat någon ersättare så platsen är vakant.
  • Omval av revisor Hanna Widborg och revisorssuppleanten Carin Wedin, Claes Sunebring valdes in som revisor, det innebär att en revisorssuppleant är vakant.
  • Det betyder att vi fyller alla uppdrag utom två som blir vakanta: En revisorssuppleant och en suppleant för Sandra Klackenborn.
  • Vi vill också uppmärksamma att Helen Warg-Friberg inte kommer att kvarstå i valberedningen, så den platsen behöver fyllas på årsmötet.
  • Danile Melin från Kärcher, valdes in som suppleant, under Miljö och Hållbarhet.
  • Lars-Åke Lidén kan tyvärr inte närvara på vårt årsmöte, men både Mårten och undertecknad kan presentera honom närmare. Om ni är nyfikna på Lars-Åke kan ni surfa in på Golvkedjan och kika runt. Lars-Åke är VD.

Carina Boman Helgesson, Städbranschen Sverige