Covid är inte över...

Covid är inte över...

Självklart vill alla ha en säker arbetsplats, men är det verkligen så idag?

Frågan är högst befogad, vi på Städbranschen Sverige hör från många av våra medlemmar hur marknaden, kunden, beställaren uppfattat det som att pandemin är över… Jippi, nu kan vi spara ner på extra städning av toaletter, tag- och kontaktytor eller arbetsplatser, det behövs inte längre…

Städbranschen Sverige vill påminna om att pandemin verkligen inte är över. Vi hoppas att fler uppfattat det som sker, nu när insjuknande i covid-19 ökar på nytt. Kommer det återgå till att personal ska börja jobba hemifrån igen… vem vet…

Städbranschen Sverige vill påminna om att ”tack vare” pandemin ökade antalet som tvättar sina händer efter ett toalettbesök från knappa 30% till över 90%, men hur ser det ut idag?

Låt era städleverantörer fortsätta att sprida trygghet och säkerhet på era arbetsplatser! Det är mycket billigare att städa oftare och skapa god hygien, än att personalen stannar hemma och är sjuka.

Kontakta genast din städleverantör och uppdatera rutinerna ni låtit återgå till det ”gamla vanliga”. Om inte för någon annan så för din personals säkerhet, nu när sommar och semestrar är över!

Minska inte städfrekvensen, öka den det gör skillnad!

Tips på fokusområden är;

• Tagytor – ytor man ofta berör tex. handtag, dörrblad, belysningsknappar, entrépartier, inloggningssystem
  • Café/pentry – kaffemaskinen, diskmaskinen, diskbänken
  • Arbetsplatsen – skrivbordet, stolen, belysning.
  • Medarbetaren – Anordna stationer med engångsdukar och desinfektion för era medarbetare så de kan torka av tangentbord, mus och mobiltelefon.
  • Toaletter –toaletter besöks frekvent av många, och där sprids bakterier.
  • Matsal – bords- och stolsstädning.
  • Konferensrum – bords- och stolsstädning samt alla övriga ytor flera berör.
  • Golv – allt som hamnar på golvet, oavsett textila eller hårda golv virvlar upp och tar sig in i andningsvägar och ventilation.
  • Ventilation – gör mer frekventa kontroller av ventilation och inomhusklimatet, det är en grogrund till spridning av bakterier.

Att regelbundet mekaniskt torka av ytor med städklara mikrofibermaterial gör skillnad, det vet vi. För desinfektion av ytor eller händer, finns idag spritfria desinfektions-produkter som är lika effektiva, men betydligt mindre farliga att förvara och använda.

Relaterat innehåll