Ägarna vill dela upp Liberala Tidningar

I samband med att Liberala Tidningar i Mellansverige AB fattade beslut om att sälja Lokaltidningen Mitt i Stockholm AB har också ägarna till bolaget, Stampen AB, MittMedia Förvaltnings AB och Eskilstuna-Kuriren AB, ingått en avsiktsförklaring om framtiden för Liberala Tidningar.

Ägarna har förklarat den gemensamma avsikten att, när försäljningen av Mitt i-tidningarna är slutförd, dela upp koncernen mellan sig. Enligt avsiktsförklaringen ska principen för delningen vara att tidningsverksamheten tas över av MittMedia och Eskilstuna-Kuriren, medan tryckeriverksamheten i V-TAB förs till Stampen.

Den gemensamma uppfattningen i ägargruppen är att denna uppdelning är ett bra sätt att skapa de bästa förutsättningarna för fortsatt god utveckling av verksamheterna inom Liberala Tidningar.
Avsikten är att denna uppdelning ska vara genomförd senast den 30 november.
Ägargruppen understryker också att den förhandlingsprocess som återstår för att fullfölja avsiktsförklaringen ska ske med stor respekt för att de anställda i bolagen ska vara välinformerade och delaktiga i processen.

I samband med avsiktsförklaringen träffades också en överenskommelse om att styrelsen i Liberala Tidningar i fortsättningen ska bestå av fem personer. Två för Stampen, en för MittMedia och en för Eskilstuna-Kuriren, samt en neutral ordförande. Till ordförande har Stampen föreslagit Anders Westermark, vd för Norra Västerbotten, vilket MittMedia och Eskilstuna-Kuriren accepterat. Övriga styrelseledamöter blir för Stampen Peder Schumacher och Lena Larsson. För MittMedia blir det Ulf Eriksson och för Eskilstuna-Kuriren Sören Axelsson.

Martin Alsander, vd Stampen, 070-924 20 34
Sören Axelsson, vd Eskilstuna-Kuriren, 070-620 06 91