Marie Johansson Flyckt. Foto Pär Grännö.

GP värvar nyhetschef från Jönköpings-Posten

Inför Göteborgs-Postens kommande satsning med helt ny redaktion i Borås står det nu klart att Boråsredaktionen kommer att ledas av den rutinerade nyhetschefen Marie Johansson Flyckt.

– Om boråsarna ger mig lite av sin tid kan de förvänta sig att få Borås, Sverige och världen av oss, säger Marie Johansson Flyckt, blivande nyhetschef på GP i Borås.

Marie Johansson Flyckt kommer senast från en roll som nyhetschef med ansvar för samhälle och kultur på Jönköpings-Posten. Hon har också tidigare verkat som ansvarig utgivare för flera av Hall medias titlar. Nu ser hon framemot sin nya roll på Göteborgs-Posten.

– Jag känner mig stolt över att få vara med och starta en helt ny tidningsredaktion. Framtidstron på själva journalistiken i det här uppdraget gör att jag blir riktigt, riktigt glad. Att dessutom få komma in på en marknad där det redan finns massor av god journalistik hos en väletablerad aktör som Borås Tidning och lokalradion och ge läsarna där ännu mer och ännu bättre bevakning känns som ett hedersuppdrag.

GP vill med sin satsning i Borås bli ett alternativ för boråsare som både vill ha det lokala materialet samtidigt som man vill ta del av en heltäckande inrikes- och utlandsbevakning. Redaktionen ska ge boråsarna en rapp nyhetsbevakning samtidigt som man fokuserar på fördjupande journalistik.

– Jag är väldigt glad över att Marie vill vara med på vår resa i Borås och jag är övertygad om att hon med sin erfarenhet och sitt driv kommer leda redaktionen i Borås på ett ypperligt vis, säger Louise Sandborg, tf redaktionschef GP.

Redaktionen i Borås kommer att bestå av en nyhetschef, tre nyhetsreportrar, en sportreporter och en fotograf och redaktionen beräknas vara i gång under hösten. Materialet kommer att publiceras på gp.se såväl som i papperstidningen.

– Boråsarna kan förvänta sig allt ifrån granskningar av makten och djuplodande reportage till snabba blåljusnyheter och rappa sporttexter. Jag vill lyfta fram boråsarna och jag vill att de ska få de allra viktigaste nyheterna från oss. Jag kommer att jobba för att genom journalistiken ge boråsarna nya perspektiv på redan kända fenomen, överraska dem genom att avslöja det okända, och få dem att känna igen sig genom att vi kommer att vara närvarande och lyfta det lokala till en högre nivå.

Göteborgs-Posten har de senaste åren vuxit betydligt, såväl i antal läsare som prenumeranter men också på redaktionsgolvet. Satsningen i Borås är nästa steg på vägen för att bli en heltäckande dagstidning i regionen.

– Boråsarna kan också förvänta sig att vi kommer att finnas där och möta dem på plats, för mig är det väldigt viktigt att bygga en god relation med läsarna. Om boråsarna ger mig lite av sin tid kan de förvänta sig att få Borås, Sverige och världen av oss, säger Marie Johansson Flyckt.

För mer information kontakta:
Christofer Ahlqvist, Chefredaktör GP
christofer.ahlqvist@gp.se

Stampen Media är en av Sveriges största mediekoncerner. I Stampen Media ingår ett flertal mediehus med starka positioner inom nyhetsmedier, samt distribution- och logistikföretaget VTD. I koncernen ingår tolv prenumererade morgontidningar: Alingsås Tidning, Bohusläningen, Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter, Hallandsposten, Kungsbacka-Posten, Kungälvs-Posten, Mölndals-Posten, Partille Tidning, ST-tidningen, Strömstads Tidning och TTELA samt tre gratistidningar: Alingsås Kuriren, Lerums Tidning och Nya Varbergsposten.
www.stampenmedia.se