Idrottsrörelsen får en miljard kronor från Svenska Spel

Regeringen beslutade på onsdagen om riktlinjer för hur drygt en miljard kronor från Svenska Spel ska betalas ut till idrottsrörelsen. Den särskilda satsningen "Handslaget" får 400 miljoner kronor. Handslagspengarna, på sammantaget en miljard kronor under mandatperioden, syftar till att nå nya grupper av barn och ungdomar, hålla tillbaka medlemsavgifterna, få fler flickor att delta i idrottsaktiviteter, motverka droger samt utveckla samarbetet mellan idrottsrörelsen och skolan. Drygt 500 miljoner kronor ska betalas ut till de lokala idrottsföreningarnas barn- och ungdomsverksamhet. - Statens stöd till idrotten går i första hand till breddidrotten och bidrar därmed till att aktivera fler barn och ungdomar. Det är viktigt från folkhälsosynpunkt eftersom många rör sig alltför lite i dag, säger idrottsminister Bosse Ringholm. Kontakt: Eva Rosengren Pressekreterare 08-405 16 25 070-657 08 95 Jenny Salaj Politiskt sakkunnig 08-405 40 89 070-622 00 04