Vice statsminister Bosse Ringholm och migrationsminister Barbro Holmberg deltar i statsbesök i Turkiet

Migrationsminister Barbro Holmberg deltar tisdag den 30 maj och onsdag den 31 maj i statsbesöket i Turkiet. Programmet äger rum i Ankara. Barbro Holmberg träffar bland annat den turkiske utrikesministern Abdullah Gül. De träffades senast i december 2005 när Barbro Holmberg besökte Ankara. Barbro Holmberg ska också hålla ett anförande på ett seminarium om hälsofrågor och möjliga samarbetsområden mellan Sverige och Turkiet. Seminariet anordnas av svenska ambassaden i Ankara i samarbete med Exportrådets kontor i Istanbul. En svensk näringslivsdelegation bestående av företrädare för ett tiotal företag inom hälsosektorn deltar i seminariet. Vice statsminister Bosse Ringholm deltar torsdag den 1 juni i statsbesöket i Turkiet. Programmet äger rum i Istanbul. Bosse Ringholm kommer bland annat träffa den turkiske ekonomiministern och chefen för förhandlingarna med EU Ali Babacan. De träffades senast i mars när Babacan besökte Stockholm. Bosse Ringholm ska också hålla ett anförande på en konferens om etiska riktlinjer och vikten av transparens i näringslivet. Konferensen anordnas av svenska ambassaden i Ankara i samarbete med Exportrådets kontor i Istanbul. En svensk näringslivsdelegation bestående av ett 20-tal företag deltar i konferensen som arrangeras inom ramen för regeringens Turkietprogram. Kontakt: Eva Rosengren Pressekreterare +46 8 405 16 25 +46 70 657 08 95 Thomas Hartman Pressekreterare, UD +46 8 405 55 50 +46 70 660 56 35 Ola Westin Politiskt sakkunnig +46 8-405 48 60 +46 70 591 02 77 Andreas Bengtsson Kansliråd +46 70 376 42 44