Stayhard lanserar ihop med Alex & Sigge nostalgisk klädkollektion

Barndomsminnen är i fokus när e-handlaren Stayhard går ihop med Alex Schulman och Sigge Eklund och lanserar klädkollektionen ”Alex & Sigge - Barndomsminnen”.

Alex och Sigge är besatta av sin barndom. Temat löper som en röd tråd genom böcker, krönikor och kanske framförallt deras 300 avsnitt långa ”Alex & Sigges podcast”. Ständigt dyker deras fascination för barndomslandet upp och tar oss tillbaka i tiden med referenser till musik, dofter, textur, material och nu också kläder. Med den limiterade kollektionen ”Alex & Sigge - Barndomsminnen” lanserar nu Stayhard, ihop med podd-duon, profilernas starkaste klädminnen från barndomen.Totalt rymmer kollektionen sex plagg (tre vardera) där var och ett av plaggen har Alex eller Sigges högst personliga anekdot kopplad till sig.

”Som en av Sveriges ledande destinationer för manligt mode känns det klockrent att ingå det här samarbetet med Nordens ledande podcast-duo! Med hjälp av Alex & Sigges gamla familjefotografier som ”moodboard- underlag” har vi tillsammans utvecklat plaggen som andas skönt 80-90-tal, vilket modemässigt ligger helt rätt i tiden. Deras personliga story till varje plagg har skapat en minst sagt rolig och annorlunda dynamik i designprocessen, säger Malin Hultqvist Claesson, VD på Stayhard.

Podd-duon berättar att de sex plaggen var självskrivna. Alex förklarar hur han har ett näst intill överdrivet behov av att återskapa 80-talet, vilket nu delvis förkroppsligas i hans tre exklusivt framtagna Stayhard-plagg. ”För mig handlar det om nostalgi och minnesbilder. Jag har väldigt starka bilder av min barndom. Allt från smaker till dofter och sådant, men också av specifika klädesplagg, tyger och olika texturer”, berättar Alex.

”Mitt val föll på tre plagg som under barndomen haft tydliga symbolvärden för mig och som jag minns väldigt starkt – plaggsymbolen för vuxenvärlden, plaggsymbolen för friskhet och käckhet och plaggsymbolen för intellektet”, säger Sigge.

I samband med kollektionssläppet kommer även rörligt material att släppas. Det handlar om sex korta och Instagram-vänliga episoder med Alex & Sigge, där varje avsnitt på ett humoristiskt sätt kommer att visa storyn bakom plaggen. Serien kommer även den att återfinnas på Stayhard.se.

Lanseringen sker exklusivt på Stayhard.se fredagen den 6 april då de två första produkterna släpps. Därefter sker, i samband med att nya avsnitt av podcasten kommer ut, två produktsläpp varje fredag under de två efterföljande veckorna. Under samma tidsperiod lanseras även det exklusiva videomaterialet med podd-duon på Stayhard.se.

Priser från 299 SEK.

Kollektionen, episoderna ur serien och intervjun om samarbetet med Alex och Sigge kan du hitta på stayhard.se från den 6e april.

Kampanjbilder, produktbilder och film kommer att adderas till pressreleasen den 5e April och samarbetet görs tillsammans med Perfect Day Media.

Stayhard är Sveriges ledande modebutik på nätet för män, med över 250 varumärken i portföljen. Med fokus på enkelhet har Stayhard levererat manligt mode sedan 2005 med fokus på den moderna och urbana mannen. Oavsett tillfälle sätter Stayhard mannen i fokus och anpassar sortiment efter livsstilsattribut och behov av allt från kläder, accessoarer, hudvård eller träning. Stayhard ingår sedan 2014 i Ellos Group.