STCC-kalendern 2018 är klar. Foto: Tony Welam/STCC

STCC-kalendern 2018 klar – gästspel i Norge

STCC-kalendern för 2018 är klar. Mästerskapet tar sin början på Ring Knutstorp i Skåne 4-5 maj och avslutas på Mantorp Park 21-22 september.

Totalt ska sex deltävlingar avgöras, varav en i Norge.

Premiäråret med bilar enligt det nya TCR-reglementet blev en succé i STCC. Totalt deltog 15 team med 27 förare! Nu laddar STCC för uppföljaren – säsongen 2018. I dag presenteras kalendern som omfattar sex deltävlingar, samtliga på permanenta racerbanor.

– Vi vill fördjupa och utveckla samarbetet med de svenska banorna, dess ägare och klubbarna på de orter där banorna finns, säger Hans Bååth, ny ordförande i STCC AB.

Ring Knutstorp i Skåne är först ut i kalendern och därefter väntar Anderstorp Raceway i mitten på juni och klassiska Västkustloppet i Falkenberg första helgen i juli.

Efter sommaruppehållet körs en annan klassiker, Kanonloppet i Karlskoga 18-19 augusti, innan STCC alltså drar till Norge för första gången sedan 2009 då en deltävling avgjordes i Våler. Den här gången gör STCC halt på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad, bara några mil från den svenska gränsen sett från Värmland och Buhuslän.

– Vi är ett skandinaviskt mästerskap och som sådant vill vi gärna ha minst en deltävling utanför Sverige i vår kalender. I år var vi i Finland, 2018 återvänder vi till Norge och häftiga Rudskogen, säger Bååth.

Efter deltävlingen i Norge, som avgöras 8-9 september, avslutas säsongen med traditionell final på Mantorp Park 21-22 september. Det är då 2018 års STCC-mästare ska koras.

Premiären på Ring Knutstorp och finalen i Östergötland avgörs fredag-lördag, övriga fyra deltävlingar lördag-söndag.

– En bra kalender som vi är nöjda med. Vi kommer att tävla på välkända och bra banor som borgar för bra arrangemang, häftig och intressant racing, avslutar Bååth.

Ring Knutstorp kommer även att stå som värd för den officiella test- och mediedagen som tjuvstartar säsongen den 26 april.

STCC-kalendern 2018

4-5 maj: Ring Knutstorp

16-17 juni: Anderstorp

7-8 juli: Falkenberg