I helgen hälsar Prins Carl Philip Bernadotte och Camilla Börjesson, ordförande i Lidköpings Karting Klubb, välkomna till den fjärde upplagan av Prins Carl Philips Racing Pokal.

Nyhet -

Talangmönstring och kändisheat när Prins Carl Philips Racing Pokal avgörs i Lidköping

Kommande helg är det återigen dags för Prins Carl Philips Racing Pokal. Ungdomstävlingen i karting, som är en del av Lidköping Open, avgörs på Lidköpings motorstadion och totalt kommer närmare 200 förare till start.

– Intresset för Lidköping Open och Prins Carl Philips Racing Pokal är fortsatt stort, konstaterar Camilla Börjesson, ordförande i arrangerande Lidköpings KK, belåtet.

Prins Carl Philips Racing Pokal instiftades 2013 på initiativ av Prins Carl Philip.

– Tävlingen är till för att hjälpa alla duktiga ungdomar vidare i deras racingkarriärer. Eftersom jag själv började med motorsport i relativt hög ålder förstår jag hur betydelsefullt det är att få möjlighet att börja träna och tävla redan som ung, säger Prins Carl Philip, som med sitt engagemang, och genom sin tävling, vill ge tillbaka och bidra till svensk motorsports fortsatta utveckling.

Huvudpartners, förutom Lidköpings KK, i genomförandet av den fjärde upplagan av Prins Carl Philips Racing Pokal är STCC, Svenska Bilsportförbundet och Kungliga Automobil Klubben. Andra partners är CTEK och Polestar och samarbetet mellan alla inblandad kommer att vara tydligt på Lidköpings motorstadion. Bland annat är STCC är där med sin VIP-trailer, Linus Lundqvists Formula STCC Nordic-bil kommer att visas upp liksom Prins Carl Philips STCC-bil från Polestar Cyan Racing.

Jonas Lundin, vd STCC AB, är tacksam över Prins Carl Philips engagemang och välkomnar den utveckling tävlingen bidragit till.

– Prins Carl Philips Racing Pokal har hjälpt sportens nya talanger att hitta karriärvägar. Det är vi mycket tacksamma över och för oss är det en självklarhet med ett fortsatt samarbete nu när tävlingen går in i en ny treårsperiod, säger Lundin.

Formelbilstest väntar

Totalt omfattar Lidköping Open sex klasser: KF Junior, KZ2, Rotax Max, Junior 60, Rotax Max Junior och DD2. I de tre förstnämnda gör deltagarna upp om Prins Carl Philips Racing Pokal. Ny klass för året är Rotax Max som ersätter Junior 60.

­– Genom att ta in Rotax Max flyttar vi fokus till de lite äldre kartingförarna, de som både till ålder och mognad som förare är nära att ta klivet över till racingen, säger Thomas Johansson, promotor för Prins Carl Philips Racing Pokal.

J60-klassen kommer emellertid inte att bli helt utan pris i årets tävling. Tillsammans med pristagarna i KF Junior, KZ2 och Rotax Max kommer en förare, genom ett wild card, att bjudas in för att se och lära när övriga testar Formula STCC Nordic-bil i Karlskoga den 11 oktober samt att delta när Svenska Bilsportförbundet bjuder in till en dag på Bosön senare i höst.

Hård konkurrens

Prins Carl Philips Racing Pokal har alltid haft en stor dragningskraft på svenska kartingtalanger. Årets upplaga är inget undantag. Som exempel kan nämnas att årets svenske mästare, Alfred Nilsson från KAK, återfinns i KF Junior. Andra heta förare i det startfältet är bland annat Viktor Andersson, KAK, David Bergqvist, Wäxjö MS och Gabriel Nord från Jönköpings KC. Bergqvist var trea i Prins Carl Philips Racing Pokal 2015, Nord vann Junior 60.

Rena rama mästarmötet

I KZ2 får Benjamin Törnqvist Persson från Kristianstad KK bära favoritskapet i kraft av den SM-titel han körde till sig tidigare i somras. Mästarens främste utmanare ser på förhand ut att bli fjolårets europamästare i klassen, Joel Johansson från SMK Örebro. Johansson vet dessutom hur det är att stå överst på prispallen i Prins Carl Philips Racing Pokal. Han vann tävlingen 2013. Emil Skärås, SMK Västerås, var trea i fjol och har självklart ambitioner att stå på pallen igen.

I nya Rotax Max är det trion Jesper Sjöberg, SMK Västerås, Max Renberg, Piteå MS och Rasmus Fridell, Järfälla MK, det snackas mest om inför helgens tävling. Intressanta starter gör även västgötarna Joel Jern och Anthon Calada, som båda tillhör JSM-eliten i Clio Cup.

Prins Carl Philip i kändisrace

Inom ramen för Prins Carl Philips Racing Pokal kommer det under söndagen dessutom att arrangeras ett kändisheat med elva förare i DD2-kartar. Där deltar Prins Carl Philip själv och han ställs mot Jonas Lundin, vd STCC AB, TV-profilerna Mats ”Snickar-Matte” Karlsson och Patrik ”Budda” Ljungkvist, norske Porsche Supercup-föraren Roar Lindland, Kenneth Thorén, ordförande i Svenska Bilsportförbundet, Wilhelm Douglas, generalsekreterare KAK, Jon Lind, vd CTEK, Kenneth Pantzar, fjolårsvinnaren i Porsche Approved Cup, Clio Cup-föraren Johan Carlström och arrangörsklubbens egen Krister Kvick.

Räkna med att det blir en prestigefull kamp utöver det vanliga.

– Det är ett härligt startfält med en skön blandning av TV-kändisar, racerförare, företagsledare, förbund- och föreningsfolk, stekare och prinsen själv, säger Thomas Johansson skämtsamt och tilllägger:

– Vem vet, ”Budda” kanske kan bli utsedd till Sveriges värsta kartingförare efter helgen.

För ytterligare info om Lidköping Open/Prins Carl Philips Racing Pokal – se: http://idrottonline.se/LidkopingsKartingKlubb-Bilsport/Arbetsrumslista/lidkopingopen

Bilder.

Foto: Joakim Tärnström

Bild: PCPRP 01.JPG

I helgen hälsar Prins Carl Philip Bernadotte och Camilla Börjesson, ordförande i Lidköpings Karting Klubb, svensk kartingelit på ungdomssidan välkomna till den fjärde upplagan av Prins Carl Philips Racing Pokal. Tävlingen avgörs på Lidköpings motorstadion.

Bild: PCPRP 02.JPG

Prins Carl Philip tillsammans med pristagarna i Prins Carl Philips Racing Racing Pokal 2015.

Bild: PCPRP 03.JPG

I år kryddas Prins Carl Philips Racing Pokal med ett kändisheat i DD2-kartar. Prinsen själv kommer att delta och kommer bland annat att ställas mot TV-profilen Mats ”Snickar-Matte” Karlsson (t.h.) och Jonas Lundin, vd STCC AB.

Bild: PCPRP 04.JPG

Klart för start. I helgen avgörs Lidköping Open där Prins Carl Philips Racing Pokal ingår. Totalt samlar tävlingen närmare 200 förare.

Bild: PCRPP 05.JPG

Dino Beganovic vann 2015 en av klasserna i Pris Carl Philips Racing Pokal. Efteråt intervjuades han av speakern och TV-profilen Patrik ”Budda” Ljungkvist. I år ska båda köra, ”Budda” som en av förarna i tävlingens kändisheat.