Alexander Graff, Exion Racing. Foto: Anders Helgesson/STCC

Alexander Graff gör STCC-comeback med Exion Racing

Alexander Graff kommer att göra STCC-comeback med Exion Racing och köra en av teamets Volkswagen ID.3 under årets säsong som startar den 8-9 juni vid Ullevi i Göteborg.

- Det känns sjukt bra att vara tillbaka i STCC, speciellt när vi gör ett historiskt skifte till el. Gänget i Exion Racing är riktigt sköna och vi har redan hittat ett bra arbetssätt tillsammans för att bygga en grund kring våra helt nya tävlingsbilar, säger Alexander Graff.

Uppsalabon, som säkrade en andraplats i NASCAR Euro Series 2022, inledde starkt med en tredjeplats under första dagen av det officiella testet på Ljungbyheds Motorbana, bara 73 tusendelar från snabbaste tid.

- Nu är det ju bara tester, men känslan är faktiskt bra efter de första testerna! säger Alexander Graff.

- Vi har börjat skapa en grund för att hitta rätt väg framåt med inställningarna för bilarna och vi har givetvis en massa kvar att göra. Men det är lika för alla och de nya bilarna är precis så roliga att köra som jag trodde. Exion Racing kanske saknar erfarenheten som våra konkurrenter har, men jag hoppas kunna bidra här och jobba målmedvetet tillsammans med dem för att klättra till toppen - det tvivlar jag inte en sekund på att vi har kapacitet till.

Alexander Graff, som senast tävlade i STCC 2013, kommer att tävla jämsides gokartvärldsmästaren Viktor Gustavsson i Exion Racings Volkswagen-team där tredje föraren kommer att avslöjas inom kort.

- Vi är glada över att ha med oss Alexander i vår satsning, hans erfarenhet jämsides våra unga nya talanger kommer att komplettera varandra väl. Alexander har tävlat i många olika kategorier, allt från STCC till NASCAR och vi ser fram emot att jobba med honom för att slåss om topp fem-placeringar i år, säger Kevin Engman, teamchef för Exion Racing.

Premiären av STCC 2024 körs den 8-9 juni mitt i Göteborg, läs mer här.

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racingmästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2024 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB