Biljettsläpp för STCC 2012 i samarbete med ATG och Biljettforum

Biljettsläpp för STCC 2012 i samarbete med ATG och Biljettforum

Fredag den 30 mars släpper STCC alla sina biljetter för alla banor och race för säsongen 2012 och det sker genom ett samarbete med ATG och Biljettforum.

Samarbetet innebär att biljetter till STCC:s alla evenemang under året kommer att kunna köpas från STCC:s hemsida, banornas hemsidor och Biljettforum.se och genom direktköp utan förbokning. Det sker på ett helt nytt och enklare sätt än tidigare hos något av alla de 1900 ATG-ombud som finns ute i landet.

– Vi är mycket glada över detta unika och nyskapande samarbete med ATG och Biljettforum som innebär att vi blir hela folkets STCC när det gäller biljettdistribution, säger Patrik Blomquist, marknadschef på STCC AB. Konsumenten kan välja det alternativ som passar bäst, antingen att köpa sina biljetter online och printa ut dem hemma, eller köpa direkt via något av ATG:s alla ombud.

Samarbetet innebär också att STCC tillsammans med ATG och Biljettforum som första publika arrangemang startar med TV-reklam på ATG-ombudens digitala skärmar som används för reklam och spelinformation.

– Vi får en mycket bred marknadsföring med en extrem synlighet mot konsument, och via kopplingen till ATG når vi också travpubliken som har ett stort motorsportintresse, fortsätter Blomquist. ATG:s ombud finns representerade på bland annat Coop Forum, ICA Maxi, bensinstationskedjor och servicebutiker runt om i hela landet vilket gör att vi når ut i hela Sverige och över en natt får 1900 biljettförsäljningskontor!

Biljettforum som är etablerade i Sverige sedan 2010, även verksamt i Danmark sedan 2001 då kallad Billetlugen, säljer idag biljetter till evenemang över hela landet. Samarbetet med STCC innebär att Biljettforums verksamhet stärker samarbetet med ATG, något som Tor Björnson, marknadschef på Biljettforum, ser positivt på.

– Samarbetet är ett sätt för oss att ta nästa steg i vår utveckling. Vi vill vara den aktör som erbjuder våra kunder den bästa lösningen att förmedla biljetter till konsumenten, säger Björnson. All online-försäljning kanaliseras via STCC:s och banornas egna hemsidor – kunderna ska ha möjlighet att köpa sina biljetter direkt från arrangören. Det gör att evenemangen marknadsförs på ett optimalt sätt och att konsumenten har all information tillgänglig.

För ATG innebär samarbetet ett nytt sätt att arbeta med evenemang och biljettförsäljning vid sidan av den etablerade spelverksamheten.

– Vi är jätteglada över samarbetet med STCC och Biljettforum och framförallt för att STCC också väljer att marknadsföra sig i våra butiker, säger Peter Magnsjö, partnersansvarig på ATG. För vår del är det första gången som vi säljer biljetter direkt till kund på det här sättet och vi tror att fler aktörer kommer att få upp ögonen för vår modell.

STCC-säsongen, med Pro Superbike, Carrera Cup, Camaro Cup och Clio Cup JTCC, startar den 4-5 maj på Mantorp Park och avslutas den 21-22 september med final på Solvalla i Stockholm. Tävlingarna kommer att kunna följas live på CANAL+ och i efterhand i SVT. Biljettförsäljningen startar kl. 10.00 den 30 mars och mer information finns att få på stcc.se.

Om Biljettforum

Biljettforum ligger under Venuepoint A/S som driver och äger biljettportaler i Danmark (Billetlugen.dk), Sverige (Biljettforum.se), Norge (Billettportalen.no) och Island (Midi.is), samt utvecklar biljettsystemet Venuepoint. Koncernen har ca 50 anställda och har sitt huvudkontor i Köpenhamn. Venuepoint A/S säljer varje år biljetter för motsvarande 900 miljoner SEK. Venuepoint A/S växte med över 30% år 2011 och dess huvudägare är Egmont.

www.biljettforum.se

För mer information, kontakta:

Tor Björnson
Marknadsansvarig
E-post: tor@biljettforum.se

Om ATG

AB Trav och Galopp - ATG - ägs till 100 procent av trav- och galoppsporten. ATG levererar en kombination av trav- och galoppsport i världsklass samt spännande och underhållande spel. ATG tryggar via spelet på hästar den svenska trav- och galoppsportens långsiktiga förutsättningar. Hela ATG:s överskott, ca 1,75 miljarder kronor årligen, går tillbaka till hästsporten.

www.atg.se

För mer information, kontakta:

Peter Magnsjö
Partneransvarig