STCC-förare och representanter under 2023-lanseringen i Helsingborg. Foto: Oscar Malmlund

God Jul och Gott Nytt år från STCC!

Ett fantastiskt STCC-år har kommit till ända och vi vill passa på att rikta ett stort tack till förare, team, partners, arrangörer, media och fans!

Efter en rafflande 2022-säsong står vi mitt i omställningen av STCC som till 2023 blir världens första 100% elektriska nationella mästerskap.

Under 2022 har vi bland annat sett Robert Dahlgren bli den mest segerrika föraren någonsin, PWR Racing säkrade en första trippeltitel, Axel Bengtsson säkrade junior-SM i sin första STCC-säsong och den imponerande norska talangen Marius Solberg Hansen tog hand om privatförartiteln.

I juni presenterade vi den nya elektriska framtiden och ett stadsrace i Helsingborg framför samlad media som fick ett starkt mottagande.

Under hösten och vintern har det rullat på med avslöjanden inför 2023 där Exion Racing kommer att tävla med tre BMW i4, Auto Lounge Racing Team har valt Volkswagen ID.3-modellen medan tidigare mästarna Brink Motorsport kommer att tävla med Tesla Model 3.

Och fler avslöjanden är på gång!

Med det vill vi passa på att önska en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år – vi ses på racingbanorna 2023!

Om STCC

STCC bildades 1996 och har sitt säte på Ljungbyheds Motorbana i Skåne. STCC driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. Tävlingarna är korta och explosiva där förarna tävlar med modifierade standardbilar. Från mästerskapet har talanger som Jan “Flash” Nilsson, Mattias Ekström, Johan Kristoffersson, Thed Björk, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, med flera, kommit fram. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i banracing.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB