Mattias Andersson, Team MA:GP. Foto: Anders Helgesson

Mattias Andersson skräller i Skellefteå-kvalet – första pole sedan 2010 medan Dahlgren kör av

Andreas Bäckman och Mattias Andersson la beslag på varsin pole position i ett dramatiskt STCC TCR Scandinavia-kval på Skellefteå Drive Center Arena.

STCC-veteranen Mattias Andersson tog sin första pole position på 12 år i andra kvalpasset som gav Lynk & Co-föraren fem friska poäng till mästerskapet.

– Det är ju inte varje dag man tar pole, men ibland är gammal äldst! Bilen kändes bra i båda kvalpassen och jag är väldigt glad för alla i hela teamet, vi har kämpat länge för detta och nu laddar vi för imorgon, säger Mattas Andersson, som kommer att starta först i andra tävlingen.

MA:GP-föraren slog Andreas Bäckman tre tiondelar i Q2 medan Lestrup Racing Team-föraren var snabbast i första kvalpasset som ger pole position till första tävlingen.

– Det har varit en riktigt bra dag! Jag har känt mig bekväm i bilen hela dagen, trots att det är en helt ny bana för mig där mina konkurrenter tävlat många år tidigare. Allt föll på plats idag helt enkelt, säger Andreas Bäckman.

Hugo Nerman var näst snabbast i första kvalpasset, bara 0.150 sekunder bakom Andreas Bäckman, men tvingades avbryta sitt försök i andra kvalpasset på grund av en brusten drivaxel.

– Kvalet började riktigt bra med andraplatsen i Q1. Tyvärr fick jag tekniska problem i sista kurvan på mitt snabbaste varv i Q2. Men totalt känns det bra, vi har farten i bilen, säger Hugo Nerman.

Calle Bergman, som är den yngsta föraren i STCC någonsin med sina 16 år, tog en sensationell tredjeplats i andra kvalpasset, fyra tiondelar från pole.

– Jag hade lite strul under Q1, men jag fick till det betydligt mycket bättre i Q2. Men med det sagt så finns det fortfarande mycket att förbättra och jag ser verkligen fram emot morgondagen. Tyvärr verkar det som att vi kommer få helt nya väderförhållanden då, säger Calle Bergman.

Regerande mästaren Robert Dahlgren hade ett nattsvart kval på hemmaplan där han körde av under Q1 och fick nöja sig med sjätte plats. I andra kvalpasset fortsatte strulet där han fick sin snabbaste tid struken då han kört utanför banmarkeringarna och slutade på sjätte plats igen.

Resultatet innebär att CUPRA-föraren missat att ta minst en pole position under en tävlingshelg för första gången sedan Mantorp Park 2020.

– Jag är konfunderad över vad som hände. Jag vet inte varför vi hade den speeden vi skulle ha. Vi har lite teorier, men vi måste gå igenom bilen mer i detalj inför morgondagen. Jag gjorde en chansning i Q1 när jag såg att det saknades tid och gick av banan. Däremot tror jag att morgondagens regn är väldigt bra för oss, vi har bra koll på våra regninställningar, säger Robert Dahlgren.

Dagens kvalresultat har tightat till förarmästerskapet där Robert Dahlgren nu bara leder med fyra poäng framför Tobias Brink och Oliver Söderström.

I teammästerskapet har Brink Motorsport och Lestrup Racing Team tagit över ledningen på 36 poäng, en poäng framför CUPRA Dealer Team – PWR Racing.

Tävlingshelgen i Skellefteå fortsätter i morgon där första tävlingen startar 12:55 och sänds LIVE på: plus.stcc.se

Som extra krydda ser det ut att bli ösregn under i stort sett hela dagen imorgon, något som ger teamen en stor omställning att arbeta på efter dagens helt torra kval.

Resultat – Q1

6. Robert Dahlgren, Cupra Dealer Team – PWR Racing, Cupra, +0.905
7. Axel Bengtsson, Cupra Dealer Team – PWR Racing, Cupra, +1.711
8. Hugo Nerman, Brink Motorsport, Audi, +9.303

Se komplett mästerskapsställning här.

Om STCC

STCC bildades 1996 och har sitt säte på Ljungbyheds Motorbana i Skåne. STCC driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. Tävlingarna är korta och explosiva där förarna tävlar med modifierade standardbilar. Från mästerskapet har talanger som Jan “Flash” Nilsson, Mattias Ekström, Johan Kristoffersson, Thed Björk, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, med flera, kommit fram. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i banracing.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB