Michel Nykjaer klar för Chevrolet Motorsport Sweden och STCC

Michel Nykjaer klar för Chevrolet Motorsport Sweden och STCC

Michel Nykjær är klar för Chevrolet Motorsport Sweden i STCC 2012. Dansken kommer att ratta teamets andra Chevrolet Cruze vid sidan av Rickard Rydell, och återansluter till Chevrolet Motorsport Sweden efter att ha spelat en avgörande roll i att matcha fram Rydell mot titeln under den dramatiska avslutningen av förra säsongen.

– Jag är väldigt glad över att ha fått det här förtroendet av Chevrolet Motorsport Sweden, och ser fram emot min första fullständiga STCC-säsong, säger Nykjaer. Jag fick möjligheten att bekanta mig med teamet och alla rutiner under mina två inhopp i slutet av förra året, och jag trivdes verkligen bra. Jag har själv kunnat se hur mycket som krävs för att vinna i STCC, men jag är övertygad om att Chevrolet Motorsport Sweden har rätt förutsättningar för att fortsätta att slåss i toppen och ser fram emot att få jobba tillsammans med Rickard i jakten på bästa möjliga resultat.

Nykjær har mångårig erfarenhet av VM-serien WTCC och har nått internationella framgångar genom bland annat två segrar i European Touring Car Cup. Dessutom kan den 32-årige dansken blicka tillbaka på dubbla mästerskapstitlar i DTC – den danska motsvarigheten till STCC – där den senaste kom bakom ratten på en Chevrolet Lacetti säsongen 2009.

– Det känns fantastiskt roligt att kunna välkomna Michel tillbaka till Chevrolet Motorsport Sweden inför årets STCC-säsong, säger Nicklas Karlsson, teamchef för Chevrolet Motorsport Sweden. Han var en oerhört värdefull tillgång i striden om titeln förra året, och han gjorde ett felfritt jobb under sina två inhopp på Ring Knutstorp och Mantorp Park. I Rickard och Michel har vi en internationellt meriterad, erfaren och blixtrande snabb förarkonstellation som understryker vår målmedvetenhet och samtidigt sänder ett tydligt budskap om våra intentioner för 2012.

I och med dagens tillkännagivande är Chevrolet Motorsport Swedens föraruppställning inför försöken att försvara sin STCC-titel från 2011 nu komplett.

– Chevrolet Sverige vill passa på att välkomna Michel till Chevrolet Motorsport Sweden och vår fortsatta STCC-satsning under 2012. Det känns väldigt spännande att gå in i den nya säsongen med två av Skandinaviens absolut bästa standardbilsförare på vår sida, och det här är ytterligare ett steg på vägen mot målet att försvara vår titel. Vi är förväntansfulla inför att se Rickard och Michel försvara Chevrolets färger, avslutar Jonas Ahnve, VD för Chevrolet Sverige.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning.

• TV-avtal på fyra år med CANAL+ och SVT
  • Femårsavtal med Svenska Bilsportförbundet
  • SM-status (Clio Cup JTCC har JSM-status)

Kalender 2012

• Mantorp Park 4-5 maj
  • Ring Knutstorp 18-19 maj
  • Sturup Raceway 15-16 juni
  • Mantorp Park 6-7 juli
  • STCC Airport Race Östersund 10-11 augusti
  • Jyllandsringen 25-26 augusti
  • Ring Knutstorp 7-8 september
  • Solvalla, Stockholm 21-22 september

Hemsida: www.stcc.se

Scandinavian Touringcar Corporation AB har enligt Soliditet AB, Nordens ledande leverantör av kredit- och affärsinformation, AAA i kreditvärdighet, den högsta nivå som går att uppnå. Endast 2,7 procent av alla företag når upp till denna kreditbedömning.