STCC Airport Race Östersund publiksuccé

STCC Airport Race Östersund publiksuccé

STCC Airport Race i Östersund blev en publiksuccé som överträffade alla förväntningar. Över 15 000 åskådare kom til Östersund flygplats där banan byggts. Sedan bjöds publiken på en riktig fartfest när STCC, Camaro Cup, Clio Cup JTCC och Carrera Cup gjorde upp om segrarna.

Bland deltagarna var entusiasmen stor. Team och förare strödde lovord över evenemanget.

”Det har varit helt otroligt. Jag sa redan när jag kom hit att det här är det bästa som hänt svensk motorsport på många, många år och det har vi ju fått se idag.”, sade dubble segraren Tomas Engström till ÖP.

STCC:s VD, Bob Huzell, kan se tillbaka på en enastående helg.

– Det har varit en otrolig upplevelse för alla som var där, säger han. Vi har visat att vårt koncept med att ta racingen till publiken fungerar och det här var ett jättebra kvitto på att STCC har ett brett folkligt stöd också i Norrland.

Lokalmedia bevakade evenemanget. SVT gjorde flera inslag genom Jämtlandsnytt, P4 Jämtland gjorde detsamma och sände även direkt från banan och även TV4 var på plats under helgen. Hemmaförarna Freddie Magnusson, Alx Danielsson och Emelie Moe fick stor uppmärksamhet både före, under och efter tävlingarna. Östersundsposten summerade helgen:

”Succé för arrangörerna. Och nu siktar man på att vässa arrangemanget ytterligare till nästa år”, sade bildtexten som illustrerade en Camaro Cup-bil framför en knökfull läktare.

Länstidningen Östersund noterade också att publiken kom, trots att förutsättningarna inte var de bästa.

”Solen lyste med sin frånvaro. Men det spelade ingen roll när STCC invaderade Åre Östersund Airport på lördagen. Publiken strömmade till i tusental.”

Läsarkommentarerna i ÖP var överlag positiva, signaturen Motorintresserad skrev, ”Fantastiskt vilket arrangemang!” och på STCC:s Facebook-sida var det en strid ström med positiva inlägg. Förbättringsåtgärder när det gällde matköer efterlystes av flera besökare, något som projektledaren för tävlingen, Micke Jonsson, kommenterade i ÖP.

”Första året finns det naturligtvis en del barnsjukdomar och det händer ju mycket bakom kulisserna. Det finns en hel del saker som måste åtgärdas till nästa år, men som tur är kan vi konstatera att det mestadels handlar om små detaljer.”

För näringsliv och kommun innebar tävlingen ett stort antal tillresta. I Östersundsposten tackade kommunstyrelsens ordförande, AnnSofie Andersson, alla som var involverade i projektet.

”Tack alla som på olika sätt bidrog till denna publiksuccé som gav viktiga gästnätter och intäkter till Östersunds näringsliv.”

Nya affärsmöjligheter öppnade sig för det lokala näringslivet vilket uppmärksammades i branschorganet Betong.se. Bland annat landade en miljonorder på säkerhetsbarriärer hos jämtländska Hammerdals Betonggjuteri.

”Den gångna helgens STCC-tävling på flygplatsen ute på Frösön har gett Hammerdals Betonggjuteri en tung order. Företaget har levererat mer än 600 betongblock till tävlingarna.”

Bloggande fotochefen och för Kristianstadbladet, Tommy Svensson, sätter helgens evenemang i ett större sammanhang.

”Vilken dj-la smäll! Ungefär så måste TTA-gänget ha uppfattat STCC:s nytänk med ”STCC Airport Race” i Östersund som lockade 15 000 åskådare. Måste vara årets med råge högsta publiksiffra och måste väl ändå visat att ”liket inte bara lever, det rör på sig”?”

Eric Lindgren från bloggsidan SvartaMasken.com spinner på samma tema.

”Eftermälet efter STCC Airport Race i Östersund är fantastiskt och en sådan premiär hade nog TTA-gänget hoppats på när man drog igång sin serie på Karlskoga i våras. Det var kallt även i Östersund, säkert kallare än i Karlskoga i våras, men det trotsade de 15 000 besökarna som kom till STCC Airport Race.”

STCC:s starka ställning hos publiken har under året också visat sig genom bra tittarsiffror i TV-sändningarna från evenemangen. Hittills i år har 520 000 sett tävlingarna i SVT, tittarsiffran för Östersund påverkades förstås av att sändningen gick samtidigt med OS-finalen i handboll. Publiksiffran i Östersund måste därför ses som sensationellt bra med tanke på att tävlingarna genomfördes under slutspurten för OS.