Produktion av elektriska STCC-bilar hos EPWR. Foto: Oscar Malmlund/STCC

Slutspurt för produktionen av 12 nya elektriska STCC-bilar till 2024-säsongen

Produktionen av de 12 nya elektriska tävlingsbilarna är inne i slutspurten inför 2024-säsongen som inleds mitt i centrala Göteborg den 8-9 juni.

– Vi har precis kommit hem från EPWR i Vikmanshyttan med en riktigt bra känsla efter att ha sett produktionen av de helt nya STCC-bilarna. Vi är på rätt spår och nu är det inte länge tills vi ska släppa lös dem på banorna och skriva ett helt nytt, klimatsmart kapitel för skandinavisk elitracing, säger Micke Bern, vd för STCC.

Just nu monteras tre Tesla Model 3, tre BMW i4, tre CUPRA Born och tre Volkswagen ID.3 samman inför leverans till teamen om strax över en månad.

Prenumeranter av STCC+ kan se en exklusiv förhandstitt redan idag från besöket hos EPWR här, filmen släpps på STCC:s YouTube-kanal på fredag.

– Produktionen går för högtryck och vi ser fram emot nästa stora steg, att leverera tävlingsbilarna till teamen inför säsongen - en nyckeldel i vårt arbete tillsammans med STCC att skapa en klimatsmart framtid för nationell motorsport, säger Micke Jansson, vd för EPWR.

STCC blir först i världen 2024 som nationellt mästerskap att elektrifieras med den nya generationen tävlingsbilar som byggs av EPWR, tävlingsbilar som kommer från en fusion av underhållning, sport, hållbarhet, innovation, teknik och ingenjörskunskap.

De nya STCC-bilarna är designade för att skapa tight, spektakulär och klimatsmart racing. Huvudingredienserna i detta är 550 hästkrafter, bakhjulsdrift, gemensamma delar, aerodynamik som skapar jämn racing och en total avsaknad av förarhjälpmedel som ABS eller stabilitetskontroll.

Under tävlingshelgerna laddas bilarna med det nya energilagringssystemet ZenergiZe från Atlas Copco, ett system som nyttjar litiumjonbatterier med hög energidensitet. Batterierna laddas med grön energi och fungerar helt utan generatorer, koldioxidutsläpp eller buller.

Tre av fyra modeller har hittills avslöjats och täcket kommer att dras av de återstående modellen - Volkswagen ID.3 - under Custom Motor Show på Elmiamässan den 29 april, läs mer här.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB