STCC lanserar RallyX SuperCars Scandinavia 2014

STCC lanserar RallyX SuperCars Scandinavia 2014

Andreas Eriksson, OMSE, och Bob Huzell, VD för STCC AB presenterade den nya storsatsningen på rallycross

Nu är det klart – rallycrossen får sin motsvarighet till STCC:s banracing i Sverige. STCC lanserar nu RallyX SuperCars Scandinavia inom sin evenemangsverksamhet. SuperCars är rallycrossens verkliga tungviktsklass – 550 hästkrafter, fyrhjulsdrift och korta explosiva heat ger spektakulär racing – 2014 är det dags för start.

–  Vi är mycket glada att kunna presentera den här satsningen som kommer att ge rallycrossen liknande kommersiella förutsättningar som STCC, säger Bob Huzell, VD för STCC. Genom banracingen har vi etablerat STCC som en bra plattform för bilbranschen. Nu breddar vi vår produkt och skapar nya möjligheter mot fler aktörer.

–  Det här är det lyft rallycrossen i Sverige behöver – en professionell organisation som erbjuder de kommersiella möjligheter som vi har saknat i form av arenor, marknadsföring och exponering, säger Andreas Eriksson, en av landets största stjärnor inom rallycrossen.

SuperCars-klassen, som i USA går under namnet Global RallyCross, har under de senaste åren etablerat sig som en arenasport och det passar väl in med den utveckling STCC och banracingen har genomgått under de senaste åren med stadstävlingar i Göteborg, Solvalla i Stockholm och flygplatsrace i Östersund.

–  Supercars är den mest spektakulära klassen inom rallycrossen och vi ser en stor potential för den som arenasport i Sverige, säger Bob Huzell. En del tävlingarna i mästerskapet kommer också att köras tillsammans med STCC men precis som med STCC är det viktigt att de traditionella rallycrossbanorna finns med i kalendern – vi vill bredda sporten och hitta en ny publik samtidigt som vi behåller den redan stora publik sporten har.

I konceptet ingår också en instegsklass i form av SuperCars Lite, en enhetskategori som erbjuder hög prestanda till en rimlig kostnad. Det är Andreas Eriksson och hans företag Olsbergs MSE som ligger bakom SuperCars Lite.

–  Med Supercars Lite tryggar vi också återväxten inom sporten med en enhetsklass som gör det möjligt för unga talanger att tävla på samma arenor som eliten, säger Andreas Eriksson. Kostnaderna blir lägre samtidigt som får tillgång till den kommersiella potential som finns i STCC:s sätt att paketera och marknadsföra motorsport.

STCC har startat upp två nya klasser under det senaste året, Renault Clio Cup och Formel Renault för att säkra återväxten av unga talanger inom banracingen.

–  Nu gör vi samma sak för rallycrossen som för banracingen med Supercars Lite, fortsätter Huzell. Vi värnar om återväxten i svensk motorsport – när vi satsar på rallycross blir det både på elit och talang.

En man som i högsta grad har varit drivande i satsningen på rallycross är den nyligen bortgångne ägaren till företaget Olsbergs, Göran Henriksson.

–  Göran har varit en stor entusiast och svensk motorsport har honom att tacka för väldigt mycket. Det känns hedrande att få lansera denna serie till Görans minne och att han genom detta fortsätter att vara en drivkraft i svensk motorsport.

Igår presenterade också SuperCars Lite i USA – klicka här för mer information!