STCC TCR Scandinavia, foto: Anders Helgesson

STCC och Yokohama förlänger samarbete inför säsongen 2021

STCC TCR Scandinavia och Yokohama har förlängt samarbetet kring däckleverans till mästerskapet inför säsongen 2021.

– Vi är glada över att fortsätta vårt framgångsrika samarbete med Yokohama som för med sig många positiva effekter till samtliga inblandade i mästerskapet, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Majoriteten av TCR-mästerskap runt om i världen tävlar med Yokohama, något som gör det enkelt för de förare som vill kombinera sitt tävlande på hemmaplan med internationella körningar.

Yokohama, som är världens åttonde största däckföretag, inledde samarbetet med STCC redan 2009 och har sedan dess varit officiell däckleverantör med några mindre avbrott.

– STCC är en perfekt plattform för oss vad gäller att marknadsföra våra produkter och det är viktigt för oss att vara med i det mest prestigefyllda racingmästerskapet i Skandinavien, säger Göran Bengtsson, vd för Yokohama Sverige.

– Till 2021 levererar vi dessutom samtliga däck till V8 Thunder Cars och Formel Nordic och vi är fast beslutna att fortsätta vara mycket aktiva inom skandinavisk motorsport.

STCC TCR Scandinavia-säsongen 2021 startar den 8-9 maj på Ring Knutstorp i Skåne.

STCC äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Mästerskapet bildades 1996 och har sitt säte på Ljungbyheds Motorbana i Skåne. STCC driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i klassen STCC.