STCC 2024, foto: Oscar Malmlund/STCC

STCC skriver nytt historiskt kapitel med framgångsrikt första elektriskt test

STCC skrev ett historiskt nytt kapitel under måndagen när ett första framgångsrikt funktionstest kördes med de nya elektriska tävlingsbilarna som byggts av EPWR på Ljungbyheds Motorbana.

Samtliga bilar kördes igenom kompletta laddningscyklar för att kontrollera funktion av samtliga komponenter och förutom några mindre mjukvaruuppdateringar så löpte testet på enligt plan.

För att inte ge något team eller förare en fördel och för att få ut jämförbar data kördes samtliga bilar av STCC:s vd Micke Bern som tidigare tävlat i mästerskapet.

- Det är en så otroligt bra känsla att vi äntligen är på banan och att bilarna fungerar och presterar som utlovat, säger Micke Bern, vd för STCC.

- Jag har kört många olika typer av tävlingsbilar genom min karriär, men aldrig så välbalanserade och responsiva som dessa. Skillnaden mellan de olika modellerna är marginell och man får verkligen kämpa för att plocka ut de där sista tiondelarna när man börjar närma sig gränsen. Vi har verkligen kommit nära receptet för att skapa spektakulär och underhållande racing!

Under testet var tre Tesla Model 3, tre Volkswagen ID.3 och tre BMW i4 på plats och klockade ett stort antal varv. CUPRA Sweden - PWR ansluter nästa testtillfälle med sina tre CUPRA Born.

Härnäst väntar vidare tester på Mantorp Park, Knutstorp och igen på Ljungbyheds Motorbana med samtliga team och förare inför premiären mitt i centrala Göteborg den 8-9 juni - läs mer och köp biljetter här!

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB