STCC 2023

STCC startar digitalt samarbete med onGRID

STCC inleder ett samarbete med onGRID som har skapat världens första och enda helt digitala plattform för anmälan, administration och kommunikation mellan förare, team och mästerskap.

– onGRID ger oss ett modernt och kraftfullt verktyg att smidigt och säkert hantera hela administrerings-processen mellan team och STCC inför, under och efter säsongen. Vi ser fram emot ett givande och framgångsrikt samarbete med onGRID när vi skriver motorsporthistoria med STCC-säsongen 2023, säger Alexander Graff, Race Coordinator STCC.

I onGRID-systemet hanteras hela processen från anmälan inför säsongen till kommunikation mellan mästerskapet och team under tävlingshelger papperslöst med ett par enkla klick via ett säkert digitalt signatursystem (QES) med tvåfaktorsautentisering.

– Vi på onGRID är mycket glada över att samarbeta med ett välrenommerat mästerskap som STCC. Vi är stolta över att bli en del av mästerskapets nya era, där motorsporten moderniseras och revolutioneras genom såväl elektrifieringen av tävlingsbilarna som digitaliseringen av administrationen. Vi ser fram emot säsongsstarten! säger Norman Simon, vd och grundare onGRID.

STCC blir först i världen som 100% elektriskt nationellt mästerskap 2023 med helt nya 550-hästars tävlingsbilar från bland annat Tesla, BMW och Volkswagen med team som Brink Motorsport, Exion Racing och Team Auto Lounge Racing.

STCC-säsongen smygstartar med officiellt försäsongstest på Ljungbyheds Motorbana den 8 juni, följt av premiärtävlingen i Falkenberg med Västkustloppet den 8-9 juli. Läs mer här!

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Om STCC

STCC bildades 1996 och har sitt säte på Ljungbyheds Motorbana i Skåne. STCC driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. Tävlingarna är korta och explosiva där förarna tävlar med modifierade standardbilar. Från mästerskapet har talanger som Jan “Flash” Nilsson, Mattias Ekström, Johan Kristoffersson, Thed Björk, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, med flera, kommit fram. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i banracing.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB