STCC växlar upp med ny delägare

STCC växlar upp med ny delägare

Karl Eklöf, vice VD, delägare och medlem av ägarfamiljen till Nordens största sportkedja Stadium, går in som delägare i STCC AB vid sidan av Rickard Pålsson. Eklöf har vid sidan av sina övriga uppdrag inom Stadium-gruppen suttit i styrelsen för STCC AB sedan 2008. Nu vill Eklöf ta ett mer aktivt ansvar för företaget genom sitt delägarskap.

– STCC har genomgått en stark utveckling under de senaste åren och jag ökar nu mitt engagemang i företaget, säger Kalle Eklöf.  Det är en förmån att efter flera år i styrelsen få gå in som delägare i ett välskött företag tillsammans med min svåger Rickard. STCC har en stark kompetens runt motorsport och evenemang – det är en fantastisk och mångsidig affärsplattform som jag väldigt gärna vill vara med och utveckla.

Rickard Pålsson, ägare av STCC AB, har sett racingmästerskapet Scandinavian Touring Car Championship växa till ett av Sveriges största sportevenemang sedan han tog över ägarskapet 2006. PR-värdet för STCC har femdubblats sedan 2007 och 2011 ökade värdet till 542 Mkr jämfört med 184 Mkr föregående år – som affärsplattform är mästerskapet mer attraktivt än någonsin tidigare och nu vill Pålsson växla upp!

– Det känns väldigt gott att ha Kalle med som ny delägare och vi skickar en stark signal till omvärlden om våra ambitioner att vidareutveckla företaget, säger Pålsson. Kalle står för långsiktighet och stabilitet i sitt sätt att bedriva affärer. De erfarenheter och den positiva energi han bär med sig från Stadiums framgångsrika expansion kommer att stärka STCC inför framtiden.

För Kalle Eklöf innebär arbetet med STCC att han också får utlopp för en av sina stora passioner i livet.

– Jag har ett brinnande intresse för all sport och i synnherhet motorsport och det bidrar också till mitt engagemang i STCC, säger han. I år tar vi steget in på nya arenor i Östersund och på Solvalla i Stockholm, där vi kör finalen i september. Det kommer att bli ett spännande år och jag ser fram emot en ljus framtid med STCC.

STCC AB driver det svenska mästerskapet i banracing för standardbilar. Deltar gör bland annat bilmärken som Volkswagen, Chevrolet och Honda. Premiären körs på Mantorp Park utanför Linköping den 4-5 maj.

För mer information, kontakta gärna:

Kalle Eklöf
Mail: karl.eklof@stadium.se

eller;

Rickard Pålsson
Mail: rickard.palsson@veidec.se

eller;

Joakim Tärnström
Informationsansvarig STCC AB
Mail: joakim.tarnstrom@stcc.se

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning.

• TV-avtal på fyra år med CANAL+ och SVT
  • Femårsavtal med Svenska Bilsportförbundet
  • SM-status (Clio Cup JTCC har JSM-status)

Kalender 2012

• Mantorp Park 4-5 maj
  • Ring Knutstorp 18-19 maj
  • Sturup Raceway 15-16 juni
  • Mantorp Park 6-7 juli
  • STCC Airport Race Östersund 10-11 augusti
  • Jyllandsringen 25-26 augusti
  • Ring Knutstorp 7-8 september
  • Solvalla, Stockholm 21-22 september

Hemsida: www.stcc.se

Scandinavian Touringcar Corporation AB har enligt Soliditet AB, Nordens ledande leverantör av kredit- och affärsinformation, AAA i kreditvärdighet, den högsta nivå som går att uppnå. Endast 2,7 procent av alla företag når upp till denna kreditbedömning.